SAYA SELALU MINTA MAAF PADA ISTERI SEBAB TIDAK MAMPU BELIKAN DIA APA-APA.

“Saya Selalu Minta Maaf Pada Isteri Sebab Tidak Mampu Belikan Dia Apa2” Namun Jawapan Isteri Membuat Saya Amat Sebak!… Ternyata Kebahagiaan Bukan Terletak Pada Wang Ringgit.

Saya nak kongsi kisah saya dengan isteri. Kami sudah 7 tahun berkahwin dan dikurniakan 6 orang anak. Isteri saya ini cantik, comel, manja, pandai memasak dan pandai menjaga hati saya serta menghormati saya sebagai suami.

Dulu saya susah, pernah diberhentikan kerja. Saya hanya mampu memberi isteri makan telur dengan kicap sahaja. Pernah sekali di mana selama sebulan kami makan ikan kering, telur kicap sahaja. Tetapi isteri tidak pernah mengeluh.

Jiran-jiran beli barang kemas baru, isteri tak pernah bersuara apa-apa pun. Jiran dapat shopping baju baru, isteri relax saja dan tak pernah merungut apa-apa tentang kesusahan yang dia alami. Kami sama-sama mencari kangkung di parit pun, dia masih mampu ketawa terbahak-bahak sebab dia cari kangkung sampai tergolek-golek dalam parit. Hahaha! Lawaklah si comel saya ini. Sayang betul pada dia, satu-satunya perempuan yang sanggup susah senang bersama saya.

Saya selalu minta maaf pada isteri sebab tidak mampu belikan dia apa-apa. Tetapi dia sentiasa bisikkan ke telinga saya.Selagi saya hidup, saya akan menjadi pendamping abang walau sesulit mana,katanya. Kami dikurniakan anak kembar dua. Alhamdulillah, semakin lama rezeki kami semakin bertambah. Kini hidup saya dan keluarga lebih senang, ada perniagaan sendiri. Tidak lupa juga saya sentiasa membawa si comel iaitu isteri saya yang sentiasa ada dalam susah dan senang.

Sekarang saya mampu membelikan apa sahaja yang dia teringin miliki dari dulu. Saya selalu berikan dia hadiah, kerana dia banyak berjasa kepada saya. Paling saya nak beri kepada dia adalah seutas gelang emas yang saya tahu dia sangat mengidamkannya. Tidak lupa juga saya berikan seutas gelang emas yang sama kepada wanita yang hebat juga dalam hidup saya iaitu ibu saya.

Saya bawa mereka pergi bercuti bersama anak-anak. Saya peluk mereka dengan erat kerana merekalah pendamping terhebat dalam hidup saya. Saya sayang si comel saya.

Kepada para suami di luar sana, hargailah isteri dan anak yang banyak berkorban dalam hidup anda. Besar pengorbanan mereka, hormatilah ibu dan isteri kerana isteri juga seorang ibu. Jangan lupa juga pada ibu yang melahirkan kita.

KREDIT kakishare

Suami Isteri Sering Bertengkar? Amalkan Zikir Harian Nabi Ini!… Insya Allah Hubungan Kembali Mesra. In syaa Allah, Mudah Je Zikirnya…

Mahukan Hubungan Suami Isteri Sentiasa Mesra, Amalkan Baca Al Mathurat Pagi Petang Sampai Doa Terakhir..

Suami isteri yang sedang berkonflik sebenarnya bagus jadikan wirid dan doa Al Mathurat ni sebagai amalan pagi dan petang. Sebabnya baca penerangannya di bawah. Lepas dah tahu, mesti rasa sayang kalau nak tinggalkan walau satu doa.

Al Mathurat ini wirid dan doa harian yang menjadi amalan Rasulullah s.a.w. Ia disusun dan dihimpunkan oleh al-Imam As-Syahid Hasan Al-Banna berdasar dalil-dalil sahih.

Zikir, wirid dan doa yang terkandung di dalamnya menjadi senjata kekuatan jiwa seorang Muslim. Amalkan penuh konsisten di waktu pagi dan petang, insya-Allah akan ada perubahan yang besar dalam diri. Baik cara kita bertingkah laku, mahupun cara kita menyelesaikan satu-satu masalah.

Terdapat dua jenis yang boleh dibaca iaitu Sughra dan Kubra. Andainya anda diburu waktu, sudah memadai membaca jenis Sughra kerana surah pilihan dan doanya lebih ringkas.

Ada banyak kelebihan bagi anda yang mengamalkan Al Mathurat. Jika anda berada di sebelah suami yang memandu, bacakanlah wirid dan doa harian ini. Biar suami di sebelah mendengar bacaan anda. Ikut tertibnya, jika perlu membaca tiga kali langsung habiskan seperti arahan pada buku Al Mathurat itu.

Ada bahagian wirid dan doa yang perlu diperhatikan dengan teliti. Terutama ketika membaca sebelah pagi atau petang kerana ada beberapa bahagian ayat perlu diubah ikut masa membacanya. (boleh rujuk pada buku Al Mathurat)

Sebaiknya bacalah sampai doa terakhir dalam Al Mathurat. Kadangkala kerana mahu cepat, kita elakkan dari dari membaca wirid dan doa ini sampai habis. Terjemahan doa ini saja membaca makna yang cukup besar dalam menyatukan

hati-hati insan yang dekat dengan pengamalnya. Andai anda sedang berselisih dengan suami atau isteri, bacalah doa akhir ini kerana ia mampu menyatukan hati, mengeratkan lagi hubungan kasih sayang antara pasangan malah anak-anak.
Ini Doa Akhir

“Ya Allah, menjelanglah kini malam (ciptaan)-Mu, beredarlah sudah siang-Mu, inilah keluhan suara dan pinta para du’at-Mu. Maka oleh itu ampunkanlah dosaku.

Ya Allah, engkau mengetahui bahawa hati-hati ini… (bayangkan wajah rakan seperjuangan) telah berkumpul kerana mengasihiMu, bertemu untuk mematuhi (perintahMu), bersatu memikul beban dakwahMu. Hati-hati ini telah mengikat janji setia mendaulat dan menyokong syariatMu. Maka eratkanlah ya Allah ikatannya.

Kekalkan kemesraan antara hati-hati ini.

Tunjukkanlah kepada hati-hati ini dengan pengetahuan sebenar tentangMu. Jika engkau mentakdirkan mati maka matikanlah pemilik hati-hati ini sebagai para syuhada dalam perjuangan agamaMu. engkaulah sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong.

Ya Allah, perkenankanlah permintaan ini. Ya Allah restuilah dan sejahterakanlah junjungan kami (Nabi) Muhammad, keluarga dan para sahabat baginda semuanya.

* Masa baca ini niatkanlah untuk suami/isteri dan jangan lupa sebut namanya.
Sumber: Mingguan Wanita

Rosulullah telah banyak mengajarkan doa kepada umatnya, salah satunya adalah doa Al Ma’tsurat, lalu apa sajakah keutamaan dan manfaat membaca Al Ma’tsurat? Selain itu Rosulullah juga menganjurkan kepada setiap umatnya untuk mengamalkan Al Ma’tsurat setiap pagi dan sore hari, karena memiliki banyak manfaat dan keutamaan bagi manusia itu sendiri.

Inilah 7 Keutamaan dan Manfaat Membaca Al Ma’tsurat
Al ma’tsurat merupakan doa yang berasal dari Nabi Muhammad SAW dengan sanad shahih. Ada berbagai manfaat dan keutamaan jika mengamalkannya setiap pagi dan sore hari. Lalu bagaimana hukum membaca Al Ma’tsurat dan apa sajakah keutamaan dan manfaatnya?

Berikut adalah keutamaan dan manfaat membaca doa al ma’tsurat:

1. Rumah terlindung dari gangguan syaitan

Berdasarkan hadits Nabi yang telah diriwayatkan oleh Thabrani menerangkan bahawa barang siapa yang membaca 10 ayat dari surat Al-Baqarah di dalam rumahnya maka syaitan tidak akan mampu masuk kedalam rumah tersebut hingga keesokan harinya. Kesepuluh ayat itu adalah empat ayat pertama surat Al-baqarah, satu ayat kursi, dua ayat setelah ayat kursi, dan ditutup dengan tiga ayat terakhir surat al-baqarah.

2. Dicukupi segala keperluan di dunia

Berdasarkan hadits Nabi yang diriwayatkan oleh Abu Dawud dan Tarmidzi dijelaskan bahwa barang siapa yang membaca bacaan surat Al Ma’tsurat yaitu surat al-falaq dan an-nass dipagi dan petang hari sebanyak tiga kali maka Allah SWT akan mencukupkan segala kebutuhannya di dunia. Sehingga seseorang tidak akan merasa kekurangan selama hidup di dunia.
3. Disempurnakan nikmat

Berdasarkan hadits Nabi yang telah diriwayatkan oleh Ibnu Saunni telah dijelaskan bahawa barang siapa yang membaca ‘Allahumma inniasbahtu minka fi nikmati’ sebanyak tiga kali saat pagi dan petang hari maka Allah SWT akan menyempurnakan nikmat atas dirinya, sehingga seseorang akan mendapat banyak limpahan kenikmatan baik itu dari segi rohani maupun jasmani.

4. Sebagai tanda syukur kepada Allah SWT

Berdasarkan hadits Nabi yang telah diriwayatkan oleh Abu Dawud telah diterangkan bahawa jika seorang muslim membaca ‘Allahumma ashbaha…’ pada sore hari maka sejatinya dia telah bersyukur untuk kehidupan malamnya.

5. Mendapat keredhaan dari Allah SWT

Berdasarkan hadits Nabi yang diriwayatkan oleh Tarmidzi telah dijelaskan bahwa jika seorang muslim membaca ‘radhitubillahi rabba…’ di waktu petang hari dengan ikhlas maka Allah SWT akan memberikan keredhaan kepadanya atas semua pekerjaan yang dilakukannya. Inilah salah satu manfaat dan keutamaan dalam membaca doa Al Ma’tsurat.

6. Mendapat pahala lebih banyak

Berdasarkan hadits Nabi yang telah diriwayatkan oleh Muslim telah diterangkan bahawa Rasulullah menemui Juwariyah yang berada dalam mushollanya. Beliau bertanya kepadanya mengapa dia berlama-lama berada di dalam musholla, padahal jika Juwariyyah membaca ‘Subhanallahu wabihandihi…’ sebanyak tiga kali maka pahalanya lebih berat dari apa yang telah dilakukan Juwariyah yaitu berlama-lama berada dalam musholla.
7. Terhindar dari segala bahaya yang dapat mengancam

Berdasarkan hadits Nabi yang diriwayatkan oleh Abu Turmdzi telah diterangkan bahwa jika seorang muslim membaca ‘Bismillahilladzi laa yaadzurru…’ sebanyak tiga kali di waktu pagi dan petang hari maka Allah SWT akan menjaganya dari segala bahaya yang dapat datang kepadanya.

Alangkah beruntungnya bagi setiap muslim yang mampu mengamalkan doa al ma’tsurat yang berasal dari Rasulullah kerana doa ini memberikan banyak manfaat dan memiliki banyak keutamaan bagi seorang muslim. Demikian informasi berkenaan 7 keutamaan dan manfaat membaca Al Ma’tsurat yang dapat kita amalkan dalam kehidupan seharian, semoga artikel ini dapat menjadi pendorong bagi setiap muslim untuk meningkatkan keimanan dan ketaqwaan kepada Allah SWT.

Al Ma’thurat

المَأثُورَاتُ

Al-Mathurat ialah wirid dan doa harian yang disusun oleh As Syahid Imam Hassan Al Banna berdasarkan dalil-dalil yang sahih; dan amalan yang dilakukan oleh Rasulullah SAW.

Al Mathurat zikir pagi dan petang.

Boleh ikut baca sambil mendengar bacaan al-Mathurat:

doa almathurat - 01fatihah

doa almathurat - 02-baqarah-1-5-aliflammim

doa almathurat - 03-baqarah-255-kursi1

doa almathurat - 04-baqarah-256-257

doa almathurat - 05-baqarah-284-285
doa almathurat - 06-baqarah-286

doa almathurat - 07-ikhlas

doa almathurat - 08-falaq

doa almathurat - 09-nas

doa al-mathurat - 10-doa01-pagi

doa al-mathurat - 11-doa02-pagi

doa al-mathurat - 12-doa03-pagi

doa al-mathurat - 13-doa04-pagi

doa al-mathurat - 14-doa05-zikir-puji

doa al-mathurat - 15-doa06-reda-islam

doa al-mathurat - 16-doa07-zikir-reda-seberat-arasy

doa al-mathurat - 18-doa09-elak-syirik

doa al-mathurat - 19-doa10-elak-jahat-makhluk

doa al-mathurat - 20-doa11-elak-sikap-buruk

doa al-mathurat - 21-doa12-sihat-badan

doa al-mathurat - 22-doa13-elak-fakir

doa al-mathurat - 23-doa14-elak-jahat-sendiri

doa al-mathurat - 24-doa15-istighfar-taubat

doa al-mathurat - 25-doa16-tasbih-taubat

doa al-mathurat - 26-doa17-salawat-kalam

doa al-mathurat - 27-doa18-doa-sahabat

Alhamdulillah…. Istiqamah kita membaca al-Mathurat pagi dan petang.
Untuk bacaaan petang tukar:

اَصْبَحْنَا  kepada   اَمْسَيْنَا

وَاِلَيْهِ النُّشُوْرُ  kepada  ‘wa ilai hil masir’

اَصْبَحْنَا وَاَصْبَحَ    kepada  اَمْسَيْنَا وَاَمْسَى

اَصْبَحْتُ  kepada    ‘amsaitu

Ayat disalin dari website m-mathurat.com, ribuan terimakasih. Alhamdulillah tercapai hasrat untuk dapat membaca al-mathurat yang ber ‘font’ besar terus dari blog melaluihand-fon. Lagi pula, memori telefon dah semakin kurang. Jadi untuk jimatkan space, dapat lah saya delete kan saja applikasi al-Mathurat yang telah di-upload ke dalam telefon sebelum ini… Alhamdulillah.

NETIZEN TERHARU, UMUR 4 TAHUN LANCAR BACA AL-QURAN

Netizen Terharu, Umur 4 Tahun Lancar Baca Al-Quran. SubhanAllah…


SEJUK mata yang memandang, sejuk lagi perut ibu yang mengandungkan anak kecil yang cerdik ini.
Kisah menarik ini dikongsi seorang guru tadika dikenali sebagai Wieyna Syazwina setelah memuat naik satu video anak muridnya bernama Muhammad Ahnaf yang lancar membaca Al-Quran.

“Muhammad Ahnaf seorang pelajar pintar. Pada usia empat tahun, dia sudah boleh membaca Al-Quran dengan fasih.

“Semoga membesar menjadi anak yang soleh, pandai dan berjaya di masa hadapan ya sayang,” tulis Wieyna di posting tersebut.
Wieyna bukan sahaja memuat naik video Ahnaf, dia juga sering memuat naik video beberapa pelajar lain yang lancar membaca buku pembelajaran sama seperti Ahnaf.
Mungkin Wieyna ini boleh dikategorikan sebagai pendidik bangsa yang berjaya mendidik anak kecil sehingga fasih membaca dengan lancar.

Ahnaf bukan sahaja pandai membaca Al-Quran, tapi kanak-kanak pintar ini juga lancar membaca buku pembelajaran di prasekolah yang terletak di Alor Setar, Kedah itu.

Apalah yang ibu bapa kanak-kanak ini ajar pada dia sampai boleh jadi bijak macam tu sekali.

Ibu bapa Ahnaf, Zakiroh Bukhari dan Mohamad Safarin telah berjaya mendidik anak mereka dengan ilmu akhirat ini.

Agak susah untuk kita lihat kanak-kanak yang berusia empat tahun dapat membaca buku dan Al-Quran dengan fasih. Banyak makan kismis ke dik?

Video itu telah dimuat naik oleh Wieyna sejak September yang lalu dan sehingga kini video tersebut masih mendapat perhatian netizen.

Ramai netizen tumpang gembira melihat keletah Ahnaf itu. Videonya sedang mengaji juga telah tular di Facebook dan ramai netizen telah memuji anak kecil ini.

Zakiroh dan Safarin juga telah mendapat pujian yang tak terhingga kerana mereka telah berjaya mendidik anak kecil itu.

Diharapkan anak kecil ini akan menjadi seorang anak yang soleh dan mendengar kata ibu bapanya serta menjadi contoh kepada yang lain. – MYNEWSHUB.CC / Ainaa Hafizah

sumber; www.mynewshub.cc

TUDUH POLIGAMI DALAM ISLAM ITU KEJAM. INI JAWAPAN DR ZAKIR NAIK YANG BUAT WANITA TU TERDUDUK!

Tuduh Poligami Dalam Islam Itu KEJAM!, Ini Jawapan Dr Zakir Naik yang Buat Wanita itu Terduduk!… SubhanAllah…

Seorang wanita dengan berani telah bertanya kepada Dr Zakir Naik tentang poligami dalam Islam yang pada pendapatnya sangat kejam dan bagi bayangan yang lelaki Islam ni seorang yang tak bermoral. Dr Zakir Naik dengan tenang memberi jawapan yang buat wanita tu terus terduduk. Ada video.
SOALAN SEORANG GURU WANITA
Elyana, merupakan seorang guru yang bukan beragama Islam. Dia dengan berani telah tampil memberi soalan kepada Dr Zakir Naik yang ringkasnya bertanyakan lelaki Islam tu tidak bermoral dan sangat gila s3ks kerana poligami.

Tuduh Poligami Dalam Islam Itu KEJAM. Ini Jawapan Dr Zakir Naik Yang Buat Wanita Tu TERDUDUK

Benarkah poligami itu ajaran dalam Islam ? Jika Islam agama yang benar, tentu sahaja hanya seorang isteri je bagi setiap lelaki islam.
JAWAPAN DR ZAKIR NAIK
Saudari ini bertanyakan soalan yang bagus, suatu persoalan universal yang sangat bernilai. Untuk makluman saudari, hanya satu sahaja kitab agama dalam dunia ini yang mengatakan, “nikahilah cuma satu sahaja” dan ianya adalah Kitab Al Quran. Jika saudari membaca Injil, Ramayana, Mahabharata, atau Veda tidak akan berjumpa ungkapan seperti ini.

Bila kalian baca Kitab Hindu, Ramayana, Sri Rama ialah Raja Dasarata yang mempunyai isteri lebih dari satu. Bila kalian baca Mahabharata, Sri Krishna mempunyai 16 108 isteri.

Bila kalian baca Injil, Solomon mempunyai 700 isteri dan juga Ibrahim mempunyai 3 isetri. Bagi Judaisme (Yahudi) dan juga Kristian, seseorang lelaki boleh mempunyai banyak isteri tanpa batas; 4, 5, 10, terlebih lagi 1000.

Tuduh Poligami Dalam Islam Itu KEJAM. Ini Jawapan Dr Zakir Naik Yang Buat Wanita Tu TERDUDUK

Dalam konteks ini, Islam telah menetapkan batas. Dalam Al Quran :

فَانْكِحُوا مَا طَابَ لَكُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنَى وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً

Nikahilah wanita – wanita yang kalian senangi; 2, 3 ataupun 4. Bila kalian tidak dapat berlaku adil, nikahilah satu orang aja (Surah An nisa’: 3)

Bagi Hindu, Judaisme dan juga Kristian, tidak terdapat batas jumlah perempuan yang dinikahi. Sebaliknya dalam Islam dibatasi dengan maksimum 4 orang sahaja, dan itu pun bila hanya dapat berlaku adil. Bila tidak dapat berlaku adil, layak nikahi seorang sahaja.

Jadi dalam islam, kalian cuma boleh menikahi satu orang bila tidak dapat berlaku adil. Bila dapat berlaku adil, Maksimum adalah 4 orang siteri.

وَلَنْ تَسْتَطِيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّسَاءِ وَلَوْ حَرَصْتُمْ فَلَا تَمِيلُوا كُلَّ الْمَيْلِ

Dan juga kalian sekali – kali tidak hendak mampu berlaku adil di antara isteri – isteri (mu) , meski kalian amat mau berbuat demikian, kerana itu janganlah kalian sangat condong (kepada yang kalian cintai) (Surah An nisa’: 129)

Ramai orang salah faham tentang penyataan Islam mengharuskan lelaki Islam untuk mendapatkan 4 orang isteri. TIDAK. Seorang lelaki Islam tidak harus nikahi 4 orang wanita. Ini hanya pilihan, bukan kewajipan.

Bila seorang lelaki Islam mempunyai 4 isteri dan juga tidak dapat berlaku adil, kalian akan bermasalah, bukan sahaja di dunia tetapi yang paling utama di akhirat.

KENAPA ISLAM BOLEHKAN POLIGAMI ?

Kelahiran lelaki dan perempuan di dunia adalah dalam peratusan yang berbeza. Statistik menunjukkan bilangan wanita adalah lebih ramai berbanding lelaki. Dan kaum perempuan lebih kuat dan panjang umur berbanding lelaki dari segi daya ketahanan melawan penyakit dan bakteria.

Selain daripada itu, akibat rokok, penyakit, musibah dan peperangan, bilangan wanita menjadi lebih ramai.

Statistik di New York menunjukkan bilangan wanita melebihi bilangan lelaki sebanyak lebih dari 1 juta. Dan ratio penduduk lelaki dan wanita pun sangat jauh berbeza di Amerika Syarikat. Bilangan wanita melebih lelaki sebanyak 8 juta orang.

Bukan sahaja di Amerika syarikat, di Jerman pula, bilangan wanita melebihi bilangan lelaki sebanyak lebih 5 juta orang; di England pula, bilangan wnaita melebihi bilangan lelaki sebanyak lebih 4 juta orang; di Rusia pula, bilangan wanita lebih ramai sebanyak 9 juta orang.

Jika seorang lelaki wajib menikahi seorang wanita sahaja, apa yang akan jadi di negara-negara tersebut ? Siapa yang akan menjaga mereka ini ?

Maka terjadilah gejala sosial di mana kadar ikatan luar nikah di Amerika Syarikat semakin tinggi. Bukan sahaja di Amerika Syarikat tetapi di seluruh dunia. Banyak ibu-ibu tunggal kerana lelaki tidak diberi hak secara rasmi untuk berkahwin lebih dari satu.

Jika menikahi isteri kedua adalah rasmi dan dibolehkan, seorang perempuan akan sentiasa terhormat, mendapat hak dan terjaga dari ikatan perkahwinan yang sah. Jadinya Islam telah pun menyediakan peluang seperti ini.

Tetapi perlu diingat, pernikahan isteri nombor 2 hingga ke 4 ini hendaklah atas dasar kerana Allah dan keadilan, dan bukan hanya sekadar atas dasar nafsu semata-mata. Waallahualam.
VIDEO DR ZAKIR NAIK

Dr Zakir Naik juga pernah ditanya mengenai “Mengapa Allah Ciptakan Dajjal?” Ikuti Penjelasannya.

Dr. Zakir Naik menjelaskan, pendeknya, Allah menciptakan dajjal untuk meguji / memberi cubaan kepada kita manusia, sungguh tiada cobaan / ujian yang lebih besar selain cubaan yang diturunkan Allah SWT dengan menurunkan dajjal diantara manusia.

Dr. Zakir Naik juga menambah kenapa Allah memberikan kekuatan kepada dajjal untuk menguasai dunia, itu kerana dalam surah Al-Baqarah iblis meminta kepada Allah untuk penangguhan seksaan kepadanya (iblis) kerana Allah telah mengutuknya (iblis) kerana kesalahan yang dilakukannya, sehingga iblis berkata “aku akan menyesatkan semua pengikut-Mu (Allah) “. Dan pada saat itu Allah SWT berfirman “Aku memberi penangguhan (dari azab seksa) kepada kamu. Apa kamu fikir kamu hebat? Kamu (iblis) tidak akan dapat menyesatkan para pengikut-Ku (Allah), kau hanya boleh menyesatkan yang bukan pengikut-Ku ( Allah) “. Makna pengikut disini adalah hamba Allah yang taat dan Taqwa.

Jadi saudara, kesimpulannya adalah Allah menciptakan dajjal untuk menguji umat manusia. dan kenapa Allah memberikan kekuatan kepadanya kerana Allah ingin menguji kita sama ada kita mampu mengikuti perintahnya atau tidak.

Dr. Zakir Naik juga menambah perumpamaan untuk hal ini “Kenapa guru memberikan soalan yang sangat sukar? Soalan tersebut tidak boleh kamu jawab namun apabila kamu sanggup menjawab soalan sulit tersebut sungguh kamu mempunyai nilai / score yang sangat tinggi dari jawapan kamu itu, begitu pula dengan ujian yang Allah berikan kepada kita dengan menurunkan fitnah dajjal, apabila kita sanggup menahan ujian tersebut sungguh kita akan mendapat balasan yang sangat besar dari Allah SWT.

Itulah sedikit pengetahuan tentang dajjal yang boleh kami jelaskan, terima kasih sudah berkunjung, dan semoga bermanfaat.

Sumber: tambahcheese

20 Dosa Isteri Terhadap Suami Yang Membuatkan Isteri Dibakar Allah Di Neraka! No 6 tu Wanita Di Malaysia Sering Lakukan!…

20 Dosa Isteri Terhadap Suami Yang Membuatkan Isteri Dibakar Allah Di Neraka! No 6 tu Wanita Di Malaysia Sering Lakukan!… Kongsikan Untuk Kebaikan Bersama..

Agama Islam sudah mengatur semuanya tentang kewajiban seorang istri terhadap suaminya. Firman-firman Allah dan hadits Rasulullah menjadi rujukan bagi umat Islam. Jangan melanggar apa yang sudah diatur dan sesuai syariat apalagi sampai membuat peraturan-peraturan sendiri.

Sekarang tidak sedikit dijumpai seorang istri yang membangkang kepada suaminya, berkelakuan tidak baik terhadap suaminya, bahkan ada sampai memaki suaminya. Padahal suaminya merupakan seseorang pria yang saleh, baik akhlaknya, beriman dan bertakwa kepada Allah SWT.

Tidak salah perempuan lebih banyak menjadi penghuni neraka. Sabda Rasulullah SAW : “Aku diperlihatkan neraka, ternyata kebanyakan penghuninya adalah wanita, disebabkan mereka kufur“. Ditanyakan: “Apakah mereka kufur kepada Allah?” Beliau bersabda: “Mereka kufur kepada suami, kufur terhadap kebaikan. Seandainya kamu berbuat baik terhadap seseorang dari mereka sepanjang masa, lalu dia melihat satu saja kejelekan darimu maka dia akan berkata: ‘Aku belum pernah melihat kebaikan sedikitpun darimu“ (HR : Bukhari dan Muslim).

Berikut ini ulasan dosa istri terhadap suami yang menjerumuskan istri ke neraka :

Ilustrasi

1. Mengabaikan wewenang suami sebagai pemimpin rumah tangga
Rumah tangga dipimpin oleh suami dengan segala peraturan yang sesuai dengan ajaran Islam dan Rasulullah SAW. Sudah seharusnya istri menuruti semua bentuk peraturan atau perintah suami.
Rasulullah menggambarkan seandainya seorang suami memerintahkan suatu pekerjaan berupa memindahkan bukit merah ke bukit putih atau sebaliknya, maka tiada pilihan bagi istrinya selain melaksanakan perintah suaminya.

2. Menentang perintah suami.
Didalam rumah tangga sudah kewajiban seorang istri untuk mematuhi suami dan taat kepada suami. Istri juga harus menuruti perkataan suami baik larangan atau suruhan asal masih dalam hal kebaikan.

Sabda Rasulullah : ” Tidaklah seorang perempuan menunaikan hak Tuhannya sehingga ia menunaikan hak suaminya”. (HR. Ahmad dan Ibnu Majah)

Dari hadits dapat disimpulkan istri harus taat kepada suaminya dengan mengharap ridha Allah SWT. Namun, kewajiban kepada Allah SWT tetap paling utama.

3. Menolak untuk bergaul dengan suami (hubungan suami istri).
Allah sudah mengatur manusia berpasangan dan untuk memperoleh keturunan, pasangan pria dan perempuan diikat dalam sebuah pernikahan yang sah sesuai dengan syariat Islam. Dengan demikian pasangan tersebut sudah halal dan saling melengkapi untuk mempunyai keturunan.

Didalam Islam seorang istri yang menolak ajakan suami untuk bergaul, berarti ia (istri) membuka pintu laknat dari Allah terhadap dirinya.

4. Tidak menemani suami tidur.
Dari Abu Hurairah ra, Rasulullah bersabda : ” … Bila seorang istri semalaman tidur terpisah dari ranjang suaminya, maka malaikat melaknatnya sampai Shubuh.”

Jika seorang istri ingin tidur sendirian atau ingin menemani anak-anaknya yang masih kecil. Ia harus meminta izin suami terlebih dahulu.

5. Memaksa dan memberatkan beban suami dalam mencari nafkah.
Kewajiban suami adalah mencari nafkah (rezeki) yang halal untuk memenuhi kecukupan rumah tangganya. Tugas suami hanyalah mencari dan Allah SWT sudah mengatur semuanya baik sedikit maupun lebih.

Sebagai istri jangan pernah sama sekali memaksa lebih dari suami. Terimalah pemberian suami selagi cukup untuk menghidupi. Itulah rezeki yang halal yang dibawa pulang kerumah oleh suami. Dan rezeki tersebut sungguh besar keberkahan dibandingkan rezeki tidak halal.

6. Tidak mau (tidak pernah) berdandan didepan suami.

Dalam Islam istri hanya diperbolehkan hanya berdandan, mempercantik diri atau berhias hanya kepada suaminya saja. Sehingga suami semakin cinta dan sayang kepada istri dengan mengharap ridha Allah SWT.

7. Menjerumuskan suami kedalam hal-hal dilarang Allah SWT.Seorang istri yang menjerumuskan suami ke hal-hal yang tidak benar dan tidak sesuai syariat Islam, ini akan mengantarkan mereka berdua ke neraka.

Istri yang salehah tentunya selalu menjadi pendamping bagi suami yang baik. Bersama-sama beribadah dan mendekatkan diri kepada Allah.

8. Mengesampingkan kepentingan suami karena kepentingan lain.
Dari Aisyah ra, ujarnya : saya bertanya kepada Rasulullah SAW . : ” Siapakah orang yang mempunyai hak paling besar terhadap seorang wanita?” Sabdanya : ” Suaminya”. Saya bertanya : ” Siapakah orang yang paling besar haknya terhadap seorang lelaki. ” Jawabnya : “Ibunya”. (HR.Bazaar dan Hakim; Hadits hasan)

Dari hadits diatas dapat diambil kesimpulan seorang Istri terlebih dahulu mementingkan suaminya dibandingkan Ibunya atau ayahnya. Istri harus meminta izin suaminya jika ingin memenuhi kepentingan orang tuanya.

Ridha Allah , ridha suami, Surga istri mengalir dari suami.

9. Keluar dari rumah tanpa seizin (sepengetahuan) suami.
Dalam Islam seorang istri menjadi pendamping suami, dimana sudah tugasnya mengurus rumah tangga. Jika istri ingin pergi keluar rumah untuk keperluan apapun itu harus dengan izin dari suami.

Bagaimana jika pergi tanpa izin ?

Jika pergi tanpa izin berarti istri sudah melanggar apa yang diajarkan oleh Islam. Dengan demikian dia durhaka kepada Suami. Dan ia berdosa.

10. Lari dari rumah suami tanpa suami tahu kemana
Rasulullah saw bersabda : “Dua golongan yang sholatnya tidak bermanfaat bagi dirinya yaitu hamba yang melarikan diri dari rumah tuannya sampai ia pulang; dan istri yang melarikan diri dari rumah suaminya sampai ia kembali.” (HR. Hakim, dari Ibnu ‘Umar)

11. Menerima tamu laki-laki yang dibenci oleh suami.

Dalam sebuah Hadits, Rasulullah telah menegaskan bahwa seorang istri diwajibkan memenuhi hak-hak suaminya. Diantaranya yaitu :

a. Tidak mempersilakan siapapun yang tidak disenangi suaminya untuk menjamah tempat tidurnya.

b. Tidak mengizinkan tamu masuk bila yang bersangkutan tidak disukai oleh suaminya.
(HR. Ibnu Majah dan Tirmidzi, Hadits hasan shahih)

12. Tidak menolak jamahan (disentuh) oleh lelaki Lain.
“…. maka wanita-wanita yang shalih itu ialah yang taat lagi memelihara (dirinya dan harta suaminya) dikala suaminya tidak ada sebagaimana Allah telah memeliharanya…” (QS. An-Nisaa’ (4) ayat 34).

Rasulullah menjelaskan bahwa seorang istri yang membiarkan dirinya dijamah lelaki lain boleh diceraikan.

Hal tersebut sangat besar dosanya dan sudah durhaka kepada suami. Allah akan menurunkan azab jika berbuat demikian.

13. Tidak mau merawat ketika suami jatuh Sakit.
Seperti penjelasan diatas, kepentingan seorang suami harus didahulukan. Jika istri menolak merawat suami ketika sakit dengan alasan apapun bahkan sekalipun orang tuanya sedang sakit juga, maka sudah kewajiban bagi istri merawat suaminya.

14. Puasa sunnah tanpa izin saat suami berada di rumah.
Dari Abu Harairah, bahwa Rasulullah saw. bersabda: ” Seorang istri tidak halal berpuasa ketika suami ada di rumah tanpa izinnya.” (HR. Bukhari dan Muslim)

Hadits tersebut sangat jelas, berpuasa sunnahpun harus dengan seizing suaminya ketika suami berada di rumah.

15. Menceritakan tentang fisik wanita lain kepada suami.
Dari Ibnu Mas’ud, ujarnya : Rasulullah saw. bersabda: “Seorang wanita tidak boleh bergaul dengan wanita lain, kemudian menceritakan kepada suaminya keadaan wanita itu, sehingga suaminya seolah-olah melihat keadaan wanita tersebut.” (HR. Bukhari dan Muslim)

Jangan pernah mengumbar sesuatu yang dilarang dan dibenci oleh Allah. Sudah seharusnya menjaga rahasia yang tidak boleh diketahui siapapun.

16. Menolak kedatangan suami bergilir kepadanya (suami yang memiliki lebih satu istri).
Seorang istri yang dimadu, tetap mempunyai kewajiban untuk mentaati perintahnya, menyenangkan hatinya, berbakti dan selalu berperilaku baik kepada suaminya ketika ia datang.
Seorang suami yang memperistri lebih dari satu harus memenuhi persyaratan sesuai syariat Islam. Salah satunya harus bersikap adil kepada satu sama lain.

17. Mentaati perintah orang lain di rumah suaminya.
Seorang istri jangan pernah sama sekali mentaati perintah dari siapapun dirumah suaminya. Satu-satunya orang yang dituruti istri hanyalah suaminya semata.

18. Menyuruh suami menceraikan madunya.

Tidak pantas bagi seorang istri yang sudah dimadu untuk menceraikan istri suami yang lainnya.

19. Meminta cerai tanpa alasan yang sah.
Jangan menjadi istri yang mencari-cari alasan yang tidak jelas. Pereceraian suatu hal yang sangat dibenci oleh Allah SWT.

20. Mengambil harta suami tanpa izinnya.
Jangan pernah sama sekali mengambil harta benda suami tanpa izin darinya walaupun hanya sedikit saja.

Sahabat renungan islam dimanapun sahabat berada, khususnya kepada perempuan (yang sudah memiliki suami). Taat dan patuhi perintah suamimu jika masih dalam batas-batas syariat Islam. Jangan pernah sampai suamimu menangis karena kelakuanmu, itu akan mendatangkan azab dari Allah. Minta maaflah kepada suamimu dan mohon ampunan kepada Allah SWT jika dirimu (istri) pernah bersalah walaupun hanya sedikit saja.

Jika ada sesuatu hal yang berkaitan dengan rumah tangga (permasalahan dengan suami) jangan jadikan media social untuk bercurhat, jangan cerita kepada orang lain. Minta petunjuk kepada Allah SWT.

sumber; islamikinfo

30 Sifat dan Ciri-Ciri Wanita Sholehah Dalam Pandangan Islam

Wanita sholehah merupakan perhiasan dunia!
Pernahkah sahabat mendengar kata-kata tersebut? Lalu siapakah sebenarnya yang dapat dikatakan sebagai wanita sholehah? Sebelum membahas lebih lanjut sebaiknya kita perhatikan terlebih dahulu surah An-Nisa ayat 34, yang menjelaskan tentang siapa dan bagaimana ciri-ciri wanita sholehah.

an-nisa-34

Yang artinya :”Kaum laki-laki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita, oleh karena Allah telah melebihkan sebahagian mereka (laki-laki) atas sebahagian yang lain (wanita), dan karena mereka (laki-laki) telah menafkahkan sebagian dari harta mereka. Sebab itu maka wanita yang saleh, ialah yang ta’at kepada Allah lagi memelihara diri ketika suaminya tidak ada, oleh karena Allah telah memelihara (mereka). Wanita-wanita yang kamu khawatirkan nusyuznya, maka nasehatilah mereka dan pisahkanlah mereka di tempat tidur mereka, dan pukullah mereka. Kemudian jika mereka menta’atimu, maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkannya. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar.”

Dalam ayat diatas disebutkan bahwa wanita sholeh merupakan wanita yang taat kepada Allah dan selalu memelihara diri ketika suaminya tidak ada.

Terdapat kisah ketika Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam sedang menghadapi masalah dengan istri-istrinya, sampai beliau bersumpah untuk tidak mencampuri merka selama satu bulan, lalu Allah Ta’ala menyatakan kepada Rasul-NYA, sebagai berikut :at-tahrim-5

Yang artinya :”Jika sampai Nabi menceraikan kalian, mudah-mudahan Tuhannya akan memberi ganti kepadanya dengan istri-istri yang lebih baik daripada kalian, muslimat, mukminat, qanitat, taibat, ‘abidat, saihat dari kalangan janda ataupun gadis.” (At-Tahrim: 5)”

Dalam ayat yang mulia di atas disebutkan beberapa sifat istri yang shalihah yaitu:

Muslimat: wanita-wanita yang ikhlas (kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala), tunduk kepada perintah Allah ta’ala dan perintah Rasul-Nya.
Mukminat: wanita-wanita yang membenarkan perintah dan larangan Allah Subhanahu wa Ta’ala
Qanitat: wanita-wanita yang taat
Taibat: wanita-wanita yang selalu bertaubat dari dosa-dosa mereka, selalu kembali kepada perintah (perkara yang ditetapkan) Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam walaupun harus meninggalkan apa yang disenangi oleh hawa nafsu mereka.
‘Abidat: wanita-wanita yang banyak melakukan ibadah kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala (dengan mentauhidkannya karena semua yang dimaksud dengan ibadah kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala di dalam Al-Qur’an adalah tauhid, kata Ibnu Abbas radhiallahu ‘anhuma).
Shoimat: wanita-wanita yang berpuasa. (Al-Jami’ li Ahkamil Qur’an, 18/126-127, Tafsir Ibnu Katsir, 8/132)

Kita sebagai wanita pasti ingin menjadi seorang wanita sholehah, dan hendaknya kita mengetahui terlebih dahulu bagaimana sifat dan ciri-ciri untuk menjadi wanita sholelah. Tentunya tujuan kita menjadi wanita sholehah semata-mata hanya ingin mendapatkan Ridho dari Allah SWT. Seperti dalam ayat diatas sudah disebutkan, bahwa wanita sholehah merupakan wanita yang taat kepada Allah.

Sifat dan Ciri Wanita Sholehah
Wanita merupakan salah satu mahkluk yang diciptakan Oleh Allah SWT. Dalam ajaran islam Wanita memiliki kedudukan yang sangat agung. Islam sangat menjaga harkat dan martabat seorang wanita. Wanita yang dimuliakan dalam Islam adalah wanita sholehah.

Seorang muslimah tidak cukup hanya dengan muslimah saja, tetapi wanita muslimah yang mulia harusnya memiliki sifat yang sholehah. Lalu apasajakah sifat-sifat wanita sholehah tersebut. Berikut ini merupakan beberapa ciri dari wanita sholehah, antara lain:

1. Wanita yang beriman
Ciri wanita sholehah yang pertama yaitu wanita yang beriman bahwa Allah SWT adalah Rabbnya dan Muhammad SAW adalah nabi-NYA, dan mengakui bahwa Islam adalah pedoman hidupnya.

2. Wanita yang selalu menjaga sholat
Wanita sholehah selalu menjaga sholatnya, melaksanakan sholat tepat waktu, menjaga wudhu nya serta khusyu’ dalam melaksanakan sholat. Karena sholat merupakan tiang agama serta yang membetengi diri dari perbuatan keji dan munkar.

3. Wanita yang paham tentang ajaran Islam
bekal utama bagi setiap umat islam yaitu paham akan ajaran-ajaran islam, dana bisa membaca ayat-ayat alquan serta mengamalkannya. Hal tersebut merupakan dasar untuk dapat mewujudkan terwujudnya rumah tangga dengan pondasi yang kokoh dan selalu mendapat ridho-NYA.

4. Wanita yang pandai mengaji
Wanita sholehah selanjutnya yaitu wanita yang pandai melantunkan ayat-ayat alquran. terdapat banyak kemuliaan dan kebaikan didalam Al-quran, selain untuk menyejukkan hati, lantunan ayat suci al-quran dapat merangsang perkembangan otak anak dan mampu meningkatkan intelegensinya. Untuk para wanita yang sedang mengandung hendaknya sering-sering membaca lantunan ayat-ayat suci al-quran, agar kelak generasi yang lahir dari rahim kita menjadi generari yang cerdas serta berakhlak mulia.

5. Wanita yang taat kepada suami
Wanita sholehah selalu menjaga ketaatan kepada suaminya, selalu menuruti perintah suami, seiya sekata, sopan kepada suami, selalu sayang kepadanya, melayani dengan keikhlasan dan kasih sayag, serta tidka menyakiti hatinya.

6. Wanita yang tidak berkhalwat
Wanita sholehah tidak suka berkhalwat (berdua) dengan laki-laki yang bukan mahramnya. Rasulullah Shallallaahu ‘alaihi wasallam bersabda,

artinya: “Tidaklah seorang wanita itu berkhalwat dengan seorang laki-laki, kecuali setan menjadi pihak ketiganya” (Riwayat Ahmad)

Dia dilarang bepergian jauh kecuali dengan mahramnya, sebagaimana pula dia tidak boleh menghadiri pasar-pasar dan tempat-tempat umum kecuali karena mendesak. Itupun harus berjilbab. Nabi Shallallaahu ‘alaihi wasallam bersabda:

Artinya: “Seorang wanita dilarang mengadakan suatu perjalanan sejarak sehari semalam keculai disertai mahramnya” (Mutafaq Alaih)

Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, artinya: “Diizinkan bagi kalian keluar rumah untuk keperluan kalian (wanita)” (Mutafaq Alaih)

7. Wanita yang tidak menyerupai laki-laki
Wanita sholehah adalah wanita yang tidak berpenampilan seperti laki-laki. seperti sabda Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, artinya: “Allah melaknat laki-laki yang menyerupai wanita dan wanita-wanita yang menyerupai laki-laki”

Juga tidak menyerupai wanita-wanita kafir dalam hal-hal yang menjadi ciri khusus mereka, baik berupa pakaian, maupun gerak-gerik dan tingkah laku.

8. Wanita yang pandai menjaga silaturahmi
Wanita sholelah selalu menjaga silaturahmi dengan kalangan wanita dan selalu menyeru ke jalan Allah dengan saling berkunjung. Selain itu selalu mengamalkan kebaikan.

9. Wanita yang selalu pandai menjaga syahwat
Wanita muslimah selalu menjaga hatinya dari syubhat maupun syahwat. Memelihara matanya dari memandang yang haram. Allah Subhaanahu wata’ala berfirman:

Artinya : “Katakanlah kepada wanita yang beriman: “Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya.” (QS. An Nur: 31)

Menjaga farjinya, memelihara telinganya dari mendengarkan nyanyian dan perbuatan dosa. Memelihara semua anggota tubuhnya dari penyelewengan. Ketahuilah yang demikian itu adalah takwa.

10. Wanita yang pandai membagi waktu
Wanita muslimah selalu menjaga waktunya agar tidak terbuang sia-sia,baik siang hari atau malamnya. Maka dia menjauhkan diri dari ghibah (menggunjing), namimah (mengadu domba), mencaci dan hal lain yang tidak berguna.

Artinya: “Janganlah kalian saling dengki, saling membenci, saling mencari kesalahan dan bersaing dalam penawaran, namun jadilah hamba-hamba Allah yang bersatu” (Riwayat Muslim).

11. Wanita yang pandai menjaga rahasia suami
Seorang istri yang sholelah selalu menjaga rahasia dari suaminya, terlebih penting selalu menjaga rahasia tentang berhubungan badan antara istri dan suaminya. Seperti dalam hadis berikut ini

“Jangan lagi kalian lakukan, karena yang demikian itu seperti syaithan jantan yang bertemu dengan syaitan betina di jalan, kemudian digaulinya sementara manusia menontonnya.” (HR. Ahmad 6/456,)

12. Wanita yang menjaga penampilannya untuk suami
Selalu berpenampilan yang bagus dan menarik di hadapan suaminya sehingga bila suaminya memandang akan menyenangkannya. Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

“Maukah aku beritakan kepadamu tentang sebaik-baik perbendaharaan seorang lelaki, yaitu istri shalihah yang bila dipandang akan menyenangkannya, bila diperintah akan mentaatinya dan bila ia pergi si istri ini akan menjaga dirinya”. (HR. Abu Dawud no. 1417.)

13. Wanita yang selalu setia mendampingi Suaminya
Ketika suaminya sedang berada di rumah (tidak bepergian/ safar), ia tidak menyibukkan dirinya dengan melakukan ibadah sunnah yang dapat menghalangi suaminya untuk istimta’ (bernikmat-nikmat) dengannya seperti puasa, terkecuali bila suaminya mengizinkan. Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

“Tidak halal bagi seorang istri berpuasa (sunnah) sementara suaminya ada (tidak sedang bepergian) kecuali dengan izinnya”. (HR. Al-Bukhari no. 5195 dan Muslim no. 1026)

14. Wanita yang pandai bersyukur
Istri sholehah adalah wanita yang pandai mensyukuri pemberian dan kebaikan suami, tidak melupakan kebaikannya, karena Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam pernah bersabda:

“Diperlihatkan neraka kepadaku, ternyata aku dapati kebanyakan penghuninya adalah kaum wanita yang kufur.” Ada yang bertanya kepada beliau: “Apakah mereka kufur kepada Allah?” Beliau menjawab: “Mereka mengkufuri suami dan mengkufuri (tidak mensyukuri) kebaikannya. Seandainya salah seorang dari kalian berbuat baik kepada seorang di antara mereka (istri) setahun penuh, kemudian dia melihat darimu sesuatu (yang tidak berkenan baginya) niscaya dia berkata: “Aku tidak pernah melihat darimu kebaikan sama sekali.” (HR. Al-Bukhari no. 29 dan Muslim no. 907)

15. Wanita yang senantiasa menjaga aurat
Dapat dikatakan menjadi seorang wanita sholehah jika ia pandai menjaga auratnya. Salah satu kwajiban bagi seorang muslimah yaitu menutup aurat dan menjaga nya dengan baik.

16. Wanita yang memiliki sifat keibuan
Sifat keibuan dari seorang wanita muncul karena adanya rasa cinta dan kelmbutan rasa yang diberikan kepada anak. Seorang suami pasti akan lebihh bangga memiliki istri yang bersifat keibuan, karena sudah pasti dapat dipercaya untuk bertanggung jawab menjaga anaknya.

17. Wanita yang pandai menjaga diri
Wanita sholehah selalu berhati-hati dalam berkata, menjauhi gibah karena akan mendatangkan fitnah.

18. Wanita yang cerdas
Bukan berarti wanita yang cerdas adalah wanita yang selalu berpendidikan tinggi. Wanita yang cerdas yaitu wanita yang panda membagi waktu, wanita yang pandai mendidik anak-anaknya, dan kebaikan-kebaikan lainnya.

19. Wanita yang mampu menghibur suami
Istri sholehah yaitu istri yang mampu menghibur suaminya ketika sedang lelah,atau sedang bersedih. Wanita sholelah selalu mampu menyenang hati suaminya.

20. Wanita yang melayani suaminya dengan ikhlas
Jangan sekali sekali menolak ajakan suami untuk bersenang-senang, karena Allah akan melaknatmu. Selalu berikan pelayanan yang menyenangkan agar suamimu lebih mencintaimu.

21. Wanita yang tidak pemalas
Sudah kodratnya seorang wanita yaitu untuk menyelesaikan pekerjaan rumah seperti mencuci, memasak dan pekerjaan lainnya. Stop menjadi wanita pemalas agar suamimu semakin betah dirumah.

22. Wanita bukan pemcemburu
Cemburu boleh saja asalnya tidak menjadi pencemburu. Berikan kepercayaan anda kepada suami anda dan setia lah kepada suami anda.

23. Wanita yang tidak keluara rumah tanpa izin dari suami
Istri sholehah tidak akan keluar rumah tanpa mendapatkan izi dari suaminya. Jika ada keperluan mendesak upayakan agar anda selalu meminta ijin dari suami.

24. Wanita yang pandai mempercantik diri
Istri sholehah selalu tampil cantik dihadapan suaminya. Selalu memberikan kenyamanan untuk suami, enak di pandang dan menyenangkan. Namun usahakan untuk tidka berlebihan ya…

25. Wanita yang tidak mudah marah kepada suami
Wanita sholehah selalu menjaga perkataannya. Apalagi jika sudah bersuami, istri akan selalu menghargai sang suami dan selalu menjaga lisannya.

26. Wanita yang berakhlakul karimah
Wanita yang senatiasa menjaga tutur bahasanya, santun dalam berbicara, lembut perangainya dan berprilaku sopan terhadap suaminya.

27. Wanita yang selalu beristighfar
Wanita sholehah tertanam rasa tajut kepada Allah jika melakukan kesalahan atau perbuatan yang dilarang dan di benci oleh Allah. Sehingga wanita sholehah selalu menjaga diri dengan selalu beristighfar dan selalu memohon ampunan dari Allah SWT.

28. Wanita yang tidak berpuas diri
Wnaita sholehah selalu rendah hati, tidak sombong. Mereka selalu ingin terus belajar dan mencari ilmu. Mereka tidka pernah berpuas diri akan ilmu yang dimilikinya.

29. Wanita Sholehah selalu sederhana
Wanita sholehah memiliki iman yang sempurna, sehingga mereka tidak tergoda oleh kemewahan dunia. Merka selalu hidup sederhana dan selalu bersyukur akan nikmat yang telah Allah berikan untuknya.

30. Wanita yang berpedoman kepada Al-quran dan Al-Hadist
Al-qur’an dan Hadist sellau menjadi pedoman hidupnya, agar tidak tersesat dan selalu berada dijalan yang benar. Dengan berpegang teguh pada Al-Qur’an dan Hadits, maka ketenangan dan ketentraman akan diperoleh serta mendapatkan syafaatnya kelak di yaumil kiyamah.

Nah.. itulah gambaran sifat dan ciri-ciri wanita sholehah. Semoga kita termasuk di dalamnya, dan selalu memperbaiki diri untuk menjdai lebih baik. Tetap memnjadi wanita yang selalu itiqomah dan semoga Allah selalu memudahkan kita menuju jalan kebaikan

MISTERI TASIK DAYANG BUNTING MASIH BELUM DITEMUI SEDANGKAN MACAM2 INSIDEN BANYAK BERLAKU HINGGA MENCABUTKAN NYAWA..

Misteri Tasik Dayang Bunting Masih Belum Ditemui Sedangkan Macam2 Insiden Banyak Berlaku Hingga Mencabutkan Nyawa..

Tasik Dayang Bunting merupakan sebuah tasik air tawar yang unik , terletak di Pulau Dayang Bunting , berdekatan dengan Pulau Langkawi, Kedah, Malaysia. Luas tasik ini kira-kira sebesar Kompleks Stadium Bukit Jalil, Kuala Lumpur. Dari jauh, tasik ini berwarna hijau dengan latar belakang bukit batu kapurmenegak tinggi di hadapannya.

Tasik ini digelar Tasik Dayang Bunting kerana terletak di tepi pantai , kira-kira 500 meter dari tepi laut. Jadi airnya tidak bercampur dengan air laut yang masin. Sebuah jeti telah didirikan di gigi pantai dan tangga-tangga dibina bagi memudahkan pelancong datang ke Tasik Dayang Bunting. Di tepi tasik telah dibina pelantar terapung daripada getah dan plastik, dilengkapi dengan gerai jualan cenderamata, bot kayuh kaki, kayak , jaket keselamatan dan lain-lain.

Pelancong juga boleh bermain dengan ikan-ikan keli di dalam kolam ternakan – satu jenis terapi untuk mereka yang kebas dan lenguh-lenguh kaki. Beberapa buah tandas dan wakaf yang sesuai telah dibina bagi kemudahan para pengunjung . Pelancong dinasihatkan mandi di tasik ini dengan menggunakan jaket keselamatan . Kedalaman tasik ini kira-kira 10 meter – jangan terjun sembarangan.

Cerita Rakyat tempatan;

1.Berdasarkan apa yg kita tau dan pengalaman kita di sana…tasik ni dikatakan mempunyai penunggunya kerana pada zaman jepun menjajah Tanah Melayu,ada sorang tentera jepun gatal gi mandi bogel kat tasik tu…tak semena2 tentera tu di sambar oleh buaya putih…dan ada yg percaya jika meminum air tasik ni terutama pasangan yg tidak mempunyai anak mungkin boleh mendapatkan zuriat dgn izin Allah….kedalaman tasik tu mmg tak terkira sbb masa kita terjun dari pelantar,bila kita kat dalam tasik tu…kita jenguk atas rasanya dlm tinggi flat 10 tingkat kita tgk manakala kita tgk bawah,gelap cam tiada penghujung…baru kita tau betapa dlmnya tasik dayang bunting.

2.Menurut cerita orang tua-tua kat langkawi ,Tasik tersebut ialah bahagian kemaluan dayang tersebut.Terdapat sebuah lagi pulau dinegeri Kedah yang hampir sama bentuk dan lagendanya dengan pulau Dayang Bunting iaitu Pulau Bunting di daerah YAN.di bahagian kemaluannya terdapat mata air yang sedikit berbau hancing spt air kencing manusia.di bahagian buah dada pula terdapat mata air yang berwarna sedikit putih spt air susu.memang pelik kedua-dua pulau tersebut.

3.Menurut ahli-ahli ilmu geologi ,Tasik Dayang Bunting terbentuk akibat runtuhan sebuah gua bawah laut yang terdapat di pulau tersebut.Bumbung yang runtuh menyebabkan sebuah tasik terbentuk.Ini berlaku ratusan juta tahun yang lalu..Kemungkinan terdapat pintu gua tersebut di bahagian bawah gua yang terus bersambung dengan laut dan ini menyebabkan airnya terasa sedikit payau dan muncul lagenda yang mengatakan tasik ini mempunyai terowong yang bersambung dengan laut.Sebenarnya apa yang di katakan terowong itu adalah pintu gua yang asal.

4.Sebenarnya air tasik tu mengandungi alkali dari pemendapan batu kapur.Menurut pakar perubatan, paras alkali yang tepat spt yg terkandung dalam air tasik tersebut dapat meninggikan peratus seseorang wanita untuk hamil .Alkali penting dalam proses penghamilan.Jika asid lebih tinggi dari alkali di dalam tubuh seseorang wanita peratus untuk hamil menjadi rendah.Jadi elakkan mengambil minuman bergas.Tapi ramai pengunjung yg bawa balik air tasik ni sebab rasanya ada iras-iras air zam-zam.Mungkin kerana kandungan potasiumnya.

Manakala banyak tragedi yang terjadi;

1.Pelancong Arab Saudi lemas di Tasik Dayang Bunting

LANGKAWI: Percutian sebuah keluarga dari Arab Saudi berakhir tragedi apabila seorang ahli keluarga mereka ditemui lemas di Tasik Dayang Bunting, dekat sini, petang tadi.

Dalam kejadian jam 5.30 petang, mangsa Alahmadi Hussain Fuada, 19, dipercayai tergelincir dan terjatuh ke tasik sedalam 30 meter dari pelantar terapung, lalu lemas.

Ketua Balai Balai Bomba dan Penyelamat Langkawi, Penolong Kanan Penguasa Bomba Yaakob Hassan, berkata remaja lelaki terbabit tiba bersama ahli keluarganya di tasik itu untuk mandi.

Beliau berkata, sebaik tiba di situ, keluarga mangsa dikatakan bergurau senda di atas pelantar terbabit sebelum seorang daripada mereka tergelincir dan terjatuh ke dalam air.

Katanya, pihaknya menerima panggilan daripada orang awam memaklumkan kejadian kira-kira jam 5.39 petang sebelum bergegas ke lokasi kejadian.

“Sebaik tiba di lokasi kejadian, pasukan scuba bomba melakukan selaman dan menemui mayat mangsa pada kedalaman 30 meter sebelum menyerahkan kepada polis untuk tindakan lanjut.

“Mayat kemudian dihantar oleh pihak polis ke Hospital Langkawi untuk bedah siasat,” katanya.

2.Pelancong Taiwan mati lemas di tasik dayang bunting

LANGKAWI: : Hajat seorang lelaki warga Taiwan dan pasangannya untuk menikmati keindahan Tasik Dayang Bunting di Langkawi Kedah, berakhir tragedi apabila dia mati lemas sewaktu berenang di tasik berkenaan, pagi tadi.

Pelancong lelaki terbabit, Chiau Yan Lin, 20, dikatakan telah ke Pulau Dayang Bunting bersama teman wanitanya daripada Pulau Langkawi awal pagi tadi dengan menaiki bot yang dikendalikan oleh sebuah agensi pelancongan.

Menurut Ketua Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Langkawi, Mohamad Zabidi Che Teh, pihaknya menerima panggilan mengenai kejadian itu pada pukul 10.28 pagi dan tiba di Tasik Dayang Bunting pada jam 11.50 pagi.

Mayat mangsa ditemui pada dasar tasik di kedalaman kira-kira 10 meter.

Mayat kemudian dibawa ke jeti pekan Kuah untuk diserahkan kepada pihak polis dan kemudian dibawa ke Hospital Langkawi untuk bedah siasat.

Sementara itu, menurut sumber daripada ejen pelancongan, mangsa dikatakan tidak sabar untuk mandi manda di tasik itu dan turun ke tasik itu tanpa meminta kebenaran daripada mereka dan tanpa memakai jaket keselamatan.

Tasik Dayang Bunting merupakan tasik air tawar yang sering menjadi tumpuan pelancong asing di Langkawi.

Jarak perjalanan dengan menaiki bot ke Pulau Dayang Bunting daripada jeti Kuah mengambil masa kira-kira 30 minit.

3. : tragedi raya kedua Tasik Dayang bunting.

Hajat remaja lelaki untuk menikmati keindahan Tasik Dayang Bunting, Langkawi, bersama tiga rakannya berakhir tragedi apabila dia lemas ketika berenang di tasik berkenaan, hari ini.

Mayat mangsa, Azhar Zaidi, 15, dari Kampung Belanga Pechah, Mukim Kuah di Langkawi, ditemui anggota bomba pada dasar tasik di kedalaman kira-kira 10 meter.

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Langkawi, Mohd Hisham Ibrahim, berkata, pihaknya menerima panggilan mengenai kejadian itu pada 1.31 tengah hari dan tiba di Tasik Dayang Bunting pada 2.10 petang.

Kejadian Depan Mata

Demi Allah apa yg sy ceritakan ni adalah kisah benar untuk dijadikan iktibar untuk pelancong2 atau mereka yg bakal melancong ke Pulau Dayang Bunting, Langkawj. Hari ni jam 12 lebih td brlaku kejadian depan mata sy dan beberapa saksi yg lain seorang budak sekitar 15-16 tahun lemas di Tasik Dayang Bunting sebelum perlahan2 ditarik hingga ke dasar. Waktu kejadian kami ingat dia hanya main2 sebab tak menjerit minta tolong tapi kami dan beberapa saksi lain yg sempat melihat bdk tersebut, sempat meminta bantuan orang2 sekeliling dan penyelamat untuk membantu sehingga lah penyelamat2 lain muncul .

Sumber DakViral.com

……………………………………………..

[ Artikel Trending di Bawah ]

SELEPAS BACA ARTIKEL INI PASTI ANDA AKAN CAKAP”A AH LA KAN…NAPE AKU TAK SEDAR PUN”…INILAH 7 PERKARA DALAM FILEM P RAMLEE YANG RAMAI TIDAK PERASAN PUN TAPI…

Rasanya hampir setiap orang pernah menonton filem P Ramlee, filem yang banyak memberi pengajaran, nilai -nilai kemanusiaan, kritikan serta sindiran dan lawaknya masih segar di ingatan walaupun filem tersebut sudah agak lama penerbitannya. Walaubagaimanapun, terdapat beberapa perkara dalam filem P Ramlee yang merujuk kepada sindiran atau kritikan tajam yang diolah mengikut peredaran masa.





 

TIDAK TAHU MEMBACA AL-QURAN TAPI KUBURNYA BERCAHAYA MENJULANG KE LANGIT…INI SEBABNYA YANG AKAN MEMBUAT KITA TERKEJUT…

Tidak Tahu Membaca Al-Quran Tapi Kuburnya Bercahaya Menjulang Ke Langit…Ini SEBABNYA yang akan membuat kita TERKEJUT…

Apa amalan beliau? lepas baca anda mungkin akan terkejut & tidak sangka.. SEMOGA BEEMANFAAT…

 

Seorang lelaki melewati sebuah kawasan perkuburan di suatu malam yang kelam dan sunyi. Tiba-tiba dia terpandang suatu cahaya yang terang benderang muncul dari sebuah kubur, dan terus menjulang ke langit. Dia merasa sedikit ketakutan dan berdebar.

Terpegun dan kaku melihat kejadian itu. Dia terfikir kemungkinan kubur ini adalah kubur seseorang yang sangat istimewa. Samada ia seorang wali Allah atau ulama atau orang soleh yang istimewa kedudukannya di sisi Allah. Diambilnya sebatang kayu lalu dipacak di atas kubur yang bercahaya itu.

Keesokannya, lelaki itu datang lagi ke kawasan perkuburan itu dengan ditemani orang kampung. Beliau ingin menyelidik dan ingin mengetahui kubur siapakah yang sangat ajaib itu.

Apakah seorang tuan guru atau wali Allah atau alim ulama atau orang soleh yang terkenal?

Bila bertanya kepada orang kampung, mereka kehairanan kerana apa yang mereka ketahui dan pasti ini adalah kubur seorang lelaki tua, yang pernah mendiami sebuah pondok dihujung kampung bersama isterinya.

Untuk mengetahui dengan lebih lanjut, lelaki itu berkunjung kerumah simati dan bertemu dengan isterinya lalu menceritakan keajaiban yang dilihat di kubur suaminya.

Anehnya isteri simati terkejut dan kehairanan. Dia sangat mengenali suaminya. Suaminya bukan siapa-siapa. Suaminya seorang petani. Bukan seorang kiyai, bukan seorang ahli ibadat, bukan orang soleh, bukan juga imam, bukan muazzin, bukan guru Al-Qur’an.

Malah suaminya tidak pandai membaca Al-Qur’an dan dia tidak pernah mendengar suaminya membaca Al-Qur’an.

 

Perkara ini benar-benar menimbulkan kehairan kepada lelaki tersebut dan isteri simati.

Akhirmya lelaki itu bertanya, apakah perkara-perkara pelik yang simati selalu lakukan dalam kehidupan hariannya.

Akhirnya isteri arwah tersebut teringat suatu perkara yang selalu dilakukan oleh si mati, setiap kali sebelum tidur pada setiap malam, suaminya akan mengambil wudhuk, kemudian masuk di dalam suatu bilik lalu diambilnya Al-Qur’an di atas rak, lalu dicium dan dipeluknya dengan penuh kecintaan dan kasih sayang.

Ia akan duduk dan membelek Al-Qur’an itu sehelai demi sehelai seperti sedang membaca, sedangkan dia seorang yang buta. Dia akan meraba-raba ayat-ayat Al-Qur’an itu dengan tangannya, seolah-olah sedang menyentuh dan membelai sesuatu yang sangat dikasihi. Tambah isteri simati lagi, dia pernah mendengar rintihan dan esakan tangis suaminya yang sangat sedih, mendayu-dayu dengan penuh penyesalan.

“Tuhanku! Ampunkanlah aku kerana aku tidak mampu membaca kalimah-Mu. Janganlah Engkau hukum aku di atas kebodohanku ini.”

“Wahai Kalam Allah, maafkan kesalahanku. Aku tidak mampu membaca kalimah mu. Aku tidak dapat bersahabat dengan mu. Aku tidak dapat memahami mu. Tapi aku sangat mengasihi mu. Aku sangat mencintaimu“.

“Wahai Kalaamullah, janganlah engkau mendakwa aku, jangan engkau menuduh aku dihadapan Tuhan diakhirat nanti”.

Cerita isteri simati lagi. Kadang-kadang suaminya tertidur di dalam bilik itu ditemani Al-Qur’an, buah hati kesayangannya.

Begitulah suaminya setiap malam sebelum tidur. Lelaki itu meminta untuk melihat Al-Qur’an kesayangan suaminya itu.

Benar dan sangat mengharukan apabila dia melihat naskah yang mulia itu kelihatan lusuh, helaian-helaiannya kelihatan selalu dibelek berkali-kali. Dan ada bekas-bekas airmata di kertasnya, tanda seseorang sering menangis berjurai airmatanya tatkala membuka lembaran yang maha suci ini.

Pastinya lelaki ini sangat mulia peribadinya. Hatinya telah bersatu dengan ruh Al-Qur’an. Dia sangat mengasihi kalimat Tuhan dengan sesungguhnya. Bererti ia mengasihi Tuhan dengan seluruh jiwa dan raganya.

Marilah kita menghidupkan Al Qur’an di dalam masjid kita, di dalam rumah kita, di dalam diri kita, sepanjang masa.

Subhaanallah.

Sumber: sayaphitam.com

……………………………………………..

[ Artikel Trending di Bawah ]

LELAKI INI UMUMKAN ISTERINYA HAMIL KEMBAR 5, SAAT DOKTOR KATAKAN SESUATU IA LANGSUNG CERAIKAN ISTERINYA! RUPA-RUPANYA…

Momen pertama menjadi bapa dan ibu adalah salah satu momen yang paling dinanti-nantikan oleh setiap pasangan yang baru berkahwin.

Yang menjadi mimpi ngeri bagi setiap pasangan semasa kehamilan adalah bayi telah kembali ke syurga terlebih dahulu sebelum tiba di dunia ini.

Paul Servat (35) dari Kanada mengenali Barbara (37) melalui dunia maya.
Kerana mungkin faktor usia, akhirnya mereka pun dengan cepat melangsungkan perkahwinan dan dalam kurun waktu 2 tahun, Barbara sudah hamil!

Walaupun hubungan mereka berlaku pantas, tetapi persiapan menjadi bapa bagi Paul, itu adalah satu perkara yang menarik.

Beberapa waktu kemudian, Barbara mengumumkan berita yang mengejutkan itu,
doktor mengatakan mereka akan diberkati dengan kembar! Bukan itu sahaja, kembarnya bukan kembar dua, tapi kembar 5!

Sehingga pada minggu ke-34, apabila mau melahirkan, Barbara memutuskan untuk pergi melahirkan di tempat yang jauh Kerana hubungan mereka ini PJJ, Barbara minta Paul untuk tidak datang dan bersiap-siap untuk jadi seorang bapa di Kanada sana dan Barbara akan menyusul nanti.

Namun kerana pengalaman pertama ini, Paul menyusulnya dan bersama membuat pemeriksaan. Mengejutkan, hasil pemeriksaan doktor bahawa, “Barbara Tidak Hamil!”

Menurut doktor, perut Barbara membesar ini kerana lemak dan kalori yang tidak dikawal.Pihak rumah sakit bahkan membantu Paul untuk mencari track record apakah Barbara melakukan pengguguran atau tidak, dan memang tidak dijumpai!

Selidik demi selidik, ternyata Barbara menghidap sindrom di mana dia boleh merasa dia hamil.
Perut dan dadanya akan semakin membesar dan membuat dirinya percaya kalau dia ternyata hamil, padahal itu hanya fikiran dia sendiri.

Ini bukan kali pertama Barbara melakukan hal ini.

Lelaki-lelaki yang menjadi suami sebelumnya juga diperlakukan sama dengan apa yang Paul alami!

Syndrome di mana seorang wanita merasa dirinya hamil ini disebut dengan pseudocyesis syndrome dimana sang wanita bakal memaksa pasangannya untuk menghamili dirinya bahkan sampai pinggul dan dadanya pun ikut membesar padahal itu semua hanya disebabkan oleh kerana lemak.

Kecilkan paha dalam masa sebulan?

Aku rasa, ini merupakan antara soalan yang popular ditanya kepada aku oleh gadis-gadis diluar sana (lelaki jarang ada masalah ini):

“En. Susu, macam mana saya nak kecik kan sikit paha saya ini, badan saya dah ok, BMI dalam range idle, tapi paha ni… =(”

Sebelum aku menjawab soalan ini, ingin aku tekankan yang kita TIDAK BOLEH menumpukan/fokus untuk buang lemak pada bahagian-bahagian tertentu badan, seperti dalam kes soalan tadi (dalam english dipanggil spot reduced), kecuali dengan menggunakan teknik liposuction yang ternyata menyakitkan, mahal, dan membahayakan kesihatan.

Tuhan telah menjadikan dunia ini adil – kalau turun berat badan, bererti turun semua, dan kalau naik berat badan, naik semua. Tiada istilah ‘turun lebih lemak kat perut dan yang lain mantain‘; dan kalau betullah ada spesifik teknik atau senaman yang boleh dipraktikkan untuk spot reduced, maka sudah pasti kita dapat melihat ramai jejaka diluar sana yang berbadan tegap tanpa perut menbonjol (boroi).

Namun, sesetengah individu mempunyai keistimewaan untuk spot reduced lemak pada sesuatu kawasan otot utama (otot dominan badan yang bekerja lebih seperti kaki, tangan). Selain daripada faktor genetik dan hormon, langkah-langkah berikut boleh diamalkan untuk spot reduced lemak berhampiran kawasan otot utama (seperti otot paha). Ikuti 4 langkah mudah untuk ‘mengecilkan paha’ ini dan InsyaAllah anda pasti dapat melihat hasilnya dalam masa sebulan.

1 – Wujudkan defisit kalori
Kekerapan: Setiap hari
Anda sudah bosan mendengar aku menyebut perkataan ‘Kalori’? Tetapi itulah hakikatnya. Kurangkan pengambilan kalori harian dalam 500kcal daripada yang sepatutnya (DCR). Ambil jumlah protein yang mencukupi untuk membantu mengekalkan otot peha (dan otot bahagian badan yang lain) ketika proses penurunan berat badan. Berapa jumlahnya? 2g per Kg berat badan sudah mencukupi (sebagai contoh, mereka yang mempunyai berat badan 70kg harus mengambil 140g protein, yakni kira-kira 5 ketul ayam bahagian dada. Namun anda boleh pelbagaikan sumber protein).

2 – Senaman fokus pada paha
Kekerapan: 3 kali seminggu
Fokus pada senaman yang melibatkan otot quadriceps (peha depan) dan hamstrings (peha belakang). Antara 2 contoh senaman yang boleh dilakukan ialah ‘Lunges‘ dan ‘Squat‘. Bagaimana nak melakukannya? Boleh search di laman Youtube dan taip kata kunci ‘Lunges exercise‘ atau ‘Squat exercise‘. ‘Lunges‘ boleh dilakukan dengan dumbell, atau tanpa dumbell. Aku cadangkan buat dalam 3 set untuk setiap senaman, dan satu set senaman mempunyai 10 ulangan. Jika anda mahukan lebih penjelasan, atau inginkan cadangan senaman yang lain, sila kemukakannya di ruangan komen.

3 – Senaman kekuatan dahulu, baru cardio
Kekerapan: 3 kali seminggu
Lakukan senaman di atas sebelum memulakan kardio (jogging). Ini untuk memastikan anda sudah menggunakan sehabis mungkin ‘muscle glycogen‘ dan ‘liver glycogen‘ menerusi senaman-senaman tersebut. Dan apabila anda memulakan jogging, badan mungkin sudah kehabisan sumber-sumber tenaga tadi, lalu menggunakan sumber tenaga alternatif yang terakhir iaitu lemak. Ingin mengetahui teknik kardio yang tepat untuk tip ini, sila baca Kardio – Katalis kepada ‘Fat Burn’.

4 – Rehat
Harus diselang-selikan dengan senaman/kardio di atas. (Isnin senaman/kardio, Selasa rehat, Rabu kembali kepada senaman/kardio, dan begitulah seterusnya). Rehat penting untuk membolehkan badan, terutamanya tisu-tisu otot bahagian kaki untuk ‘dibaiki’. Otot paha yang kuat akan membakar lebih lemak-lemak disekelilingnya ketika bekerja. Namun, aku tidak nafikan, anda akan kehilangan ‘sedikit’ otot paha yang berharga ketika fasa weight loss ini, atau sekurang-kurangnya mengekang kehilangan otot tersebut. Diet dan rehat yang mencukupi sangat mempengaruhi jumlah otot yang terurai dan hilang bersama-sama lemak.

Jangan lupa, ambil gambar peha anda dengan iPhone 4 sebelum dan selepas sebulan mengamalkan tip-tip ini. Buat mereka yang bertanya aku soalan ini sebelum ini, semoga kalian berjaya. Good Luck!

……………………………………………..

[ Artikel Trending di Bawah ]

KISAH TUKANG SAPU SAMPAH YG MEMPUNYAI KERETA BMW TETAPI TETAP MEMBAWA BASIKAL..AKHIRNYA DIA BONGKAR SEBENARNYA DIA ADALAH…

Kisah si penyapu sampah by Ustaz Hanafiah Abdul Malek

Ada seorang sahabat saya, dia seorang penyapu sampah di Dewan Bandaraya Kuala Lumpur.

 

– malam yang lepas kami bertemu.
– dia datang ke rumah saya.
– dia seorang penyapu sampah tinggal di rumah Flat.
– rumah Flat di Sentul

Tuan²…Subhanallah..
– apa kisah hidup dia ni?

 

– Dia pergi kerja sampai umur dekat nak 50 tahun tapi masih kayuh basikal.
– kawan² dia yang kerja tempat yang sama ada kereta tapi dia tak nak. Dia tetap naik basikal.
– tuan² apa yg berlaku?
– kawan dia ni sentiasa hina dia.
– Satu bangunan Flat hina dia, kata kat dia macam².

– tapi tuan² pada hari ini, anak 2 orang Doktor & 2 orang lagi Arkitek.
– anak yang kerja doktor ni bagi kat ayah tiap² bulan RM 2 ribu seorang. 2 anak orang anak jadi RM 4 ribu.
– dan anak yang kerja Arkitek pula seorang bagi RM 1 ribu, 2 orang RM 2 ribu.
– jumlah RM 6 ribu sebulan.

– Tuan² tau tak orang yang sapu sampah kadang² hati dia lebih Mulia daripada kita semua.
– lebih mulia dari saya.
– dia hanya sapu sampah… Allahuakhabar…
– tapi hati dia mulia.
– tuan² dengan RM 6 ribu, tuan² tau tak apa yg dia buat?
– agak² lah apa yang dia buat?
– dia SEDEKAHKAN pada kawan² yang kerja sama tempat yang budak² baru ni yang ada masalah bayar sewa rumah, dia tolong sewakan.
– tolong bayar duit deposit rumah.
– cuma dia pesan, jangan tinggal solat, jangan claim overtime lebih, jangan ada komisen ataupun rasuah.

– tuan² satu hari nanti saya cerita, tuan² tak berapa nak percaya.
– satu hari nanti kalau tuan² jumpa dia, saya bawa sembang dgn dia.
– org yang bercakap ni dia akan bercakap di hati.

“Ustaz, harta bukan milik kita ustaz.”

– anak dia baru belikan dia BMW yg latest punya, 320i. Allahuakhbar.

– tp dia kata : “ustaz , drpd naik BMW ..saya ada sifat SOMBONG, BONGKAK, RIAK. Saya lebih selesa naik basikal ustaz.”

“Basikal saya tak pernah putus rantai, tak pernah pancit tayar, botak ja tukar.”

– apa maknanya? Maknanya itu BERKAT.
– anak dia tak pernah sakit tuan².

– kita ni? Gaji RM 10 ribu tapi tak bayar zakat.
– zakat pendapatan pun tak nak! Zakat simpanan pun tak nak! Zakat harta pun tak nak! Ohh…semua tak nak! Zakat perniagaan pun tak nak bayar!
– bak kata orang cina “suai maa” kejap² anak sakit, kejap² kamu sakit..mcm² masalah.

Kalau menunggu flight tanpa tiket , pasti dikatakan gila.
Inikan pula menunggu Syurga Allah tanpa solat.
Mungkin lebih teruk daripada gila.

Dulu iblis dihalau dari Syurga kerana meninggalkan 1 sujud

Bagaimana pula dengan manusia…yang meninggalkan 34 sujud dalam sehari semalam?

senyum selalu
selalu bersangka baik
insyaAllah hati tenang

#ingatanUntukDirisendiri

 

Sumber : FB Viral Media Johor

MICHAEL JACKSON SEBENARNYA ADALAH SEORANG ISLAM DAN DIA DIBUNUH KERANA TINDAKANNYA MEMELUK ISLAM

Astaghfirullah!!! Segalanya kuasa Allah. Ramai sedia maklum bahawa Michael Jackson (MJ) telah diISLAMkan beberapa hari sebelum beliau mati tanpa pengetahuan keluarganya. Sehinggalah pada suatu malam, salah seorang waris bermimpi berjumpa dengan MJ yang minta agar bahan kimia pengawetannya dicairkan dengan segera. Lihat dan tengok apa yang berlaku seterusnya Astaghfirullah

03.jpg

Michael Jackson (MJ) adalah seorang manusia yang sangat penyayang. Banyak hartanya yang telah dihabiskan dalam membantu dan menyokong gerakan-gerakan amal seperti Afrika Amerika, mangsa AIDS, mangsa dera kanak-kanak dan bermacam-macam lagi.

Benarkah+Michael+Jackson+Dibunuh+Kerana+

Walaupun sudah melakukan pelbagai kebaikan, MJ masih gagal mencari ketenangan hati. Dia cuma seorang kanak-kanak yang terperangkap di dalam badan seorang lelaki.

Impiannya adalah untuk menjadi budak kecil selama-lamanya. Impian ini ditambah pula dengan sejarahnya didera semasa kecil menyebabkan dia membina Neverland, tempat untuk seluruh kanak-kanak di dunia bermain dan gembira di situ.

Sila baca artikel ini sepenuhnya untuk membaca tentang konspirasi pembunuhan Michael Jackson.

Namun MJ telah membuat satu keputusan yang bakal memberikan impak yang sangat besar di dalam hidupnya. Melihat kehidupan dan ketenangan yang dimiliki oleh abangnya (Jermaine) setelah memeluk Islam, MJ telah membuat satu kenyataan gempar di satu press conference pada tahun 1989.

“Saya telah melihat Islam di dalam abang saya, saya telah membaca buku tentang Islam dan suatu hari nanti saya mahu rasakan ketenangan dan keamanan Islam itu”.

Sejak kenyataan itu hidup MJ tidak sama seperti dahulu lagi. Dituduh berasmara dengan kanak-kanak, ditambah dengan pandangan-pandangan negatif daripada media Amerika Syarikat, membuatkan MJ sangat tertekan.

Semua ini dilakukan agar peminat-peminat MJ melihatnya sebagai satu ikon yang gagal seterusnya membuatkan influence MJ berkurangan.

Melarikan diri daripada tekanan pihak Media USA, MJ telah tinggal di England selama beberapa tahun. Di England, MJ berkawan rapat dengan Yusof Islam. Dari Yusof Islam, MJ belajar serba sedikit tentang Islam. Malah semasa di England, MJ telah berkawan rapat dengan seorang pencipta lagu, Zain Bhika yang telah menciptakan lagu “Give Thanks To Allah” khas untuk dinyanyikan oleh MJ bila-bila masa apabila dia bersedia.

Semasa kes asmaranya dengan kanak-kanak dijalankan, MJ telah melarikan diri dan menetap di Bahrain. Di sana dia menjadi tetamu khas kepada anak Sultan Bahrain.

Di sinilah MJ mula mendalami Islam. MJ belajar sembahyang, membaca Al-Quran dan macam-macam lagi selama 3 tahun.

Akhirnya pada November 2008, MJ pulang ke Los Angeles dan membuat satu majlis memeluk Islam secara rasmi di rumah kawan karibnya.

Pada December 2008, MJ telah menunaikan haji bersama Sultan Bahrain dan anaknya.

Untuk konsert terakhirnya, MJ mempunyai agenda yang tersendiri. Dia memaklumkan yang ini adalah konsert terakhirnya dan berhasrat untuk mengumumkan yang dia adalah seorang Muslim. Malah MJ juga mahu menyanyikan lagu ‘Give Thanks to Allah’ pada konsertnya tersebut bersama Yusof Islam.

Sebab itulah MJ memilih London sebagai tempat konsert terakhirnya bukannya di USA kerana takutkan pihak berkuasa USA.

Pada 12.30 25 June, MJ memeluk pengurusnya dan mengucapkan selamat malam. MJ berkata “Selepas berlatih selama 2 bulan akhirnya saya sudah bersedia untuk konsert ini”.

Selepas melambaikan tangan dan mengucapkan selamat malam, MJ pun pulang ke hotel. Tapi kira-kira jam 2.26 pagi, MJ didapati telah meninggal dunia.

Semasa 911 dihubungi, banyak soalan yang ditanya seolah-olah mereka tidak tahu siapa MJ dan di mana MJ berada.

Nampaknya ada pihak yang cuba melengahkan masa bantuan tiba. Tambah pelik bila pihak hospital mengatakan hasil autopsy hanya boleh diperolehi selepas 2 bulan sedangkan teknologi sekarang sudah bertambah canggih.

Oleh kerana itu, keluarga MJ telah mengupah doktor persendirian untuk membuat autopsy MJ. Keputusannya dikeluarkan hanya selepas 4 hari.

MJ mati kerana terlalu banyak dos anaethestic, ubat yang mampu membuatkan jantung berhenti berdenyut jika diambil secara berlebihan.

Satu keputusan yang tidak diwar-warkan di media ialah perut MJ tidak mempunyai ubat ini langsung! Tapi darahnya dipenuhi dengan ubat tersebut.

Malah badan MJ dipenuhi dengan kesan suntikan seolah-olah ada orang secara paksa menyuntik ubat tersebut ke dalam badan MJ.

Dalam rancangan CNN semasa diinterview, Presiden Amerika Syarikat Barrack Obama telah mengeluarkan satu kenyataan yang agak pelik.

“Saya suka MJ… Saya membesar dengan mendengar lagunya. Ia satu kehilangan yang besar tapi saya jamin tiada konspirasi dalam kematiannya”.

Pelik, kenapa seorang Presiden beria-beria bercakap tiada konspirasi dalam kematian MJ sebelum keputusan rasmi autopsy MJ dikeluarkan?

Kalau betullah MJ hendak bunuh diri, buat apa dia beria-beria untuk berlatih selama 2 bulan untuk konsert terakhirnya? Tak gitu?

Keluarga MJ inginkan MJ dikebumikan secara Islam. Tapi CIA telah muncul dan memberi ugutan jika pengebumian secara Islam dilakukan secara terbuka (dalam TV).

Ugutannya ialah Katherine, emak MJ tidak akan mendapat hak penjagaan anak-anak MJ sebaliknya Debbie Rowe yang akan diberi hak penjagaan.

Akhirnya mereka bersetuju MJ dikebumikan secara Islam di Neverland. Tapi dengan syarat satu pengebumian olok-olok secara Kristian mesti diadakan.

Itulah yang anda semua tengok di TV. Sebab itulah keranda MJ ditutup dan tidak dibuka. Sebab mayatnya tidak pernah ada dalam keranda tersebut.

Ini semua dilakukan semata-mata nak memberitahu kepada seluruh dunia yang kononnya MJ bukan seorang Islam.

(Sheikh Ha**d)
The Brotherhood of Islam
Buletin of Bahrain

Sumber: tambahcheese

HAMPIR sepuluh tahun disemadikan, kubur raja pop dunia, Michael Jackson yang terletak di tanah perkuburan Forest Lawn di Los Angeles dilaporkan kosong.

Menurut beberapa laporan media antarabangsa, pihak keluarga Michael memang sengaja merahsiakan lokasi makam penyanyi lagu hit Beat It itu.

Ibunya, Katherine Jackson, mendedahkan mayat Michael tidak ada di dalam keranda saat dimakamkan pada tahun 2009.

Menurut sumber yang memberitahu Radar Online, ramai menyangka jasad Michael dikebumikan di Forest Lawn, namun sebenarnya tidak.

Rupanya Selama Ini Jasad Michael Jackson Tiada Dalam Kubur

“Semua orang menyangka Michael Jackson ditanam di Forest Lawn, tapi sebenarnya tidak.

“Keluarga Micheal merahsiakan lokasi sebenar kubur atas alasan keselamatan selain untuk mengabulkan permintaan Michael.

“Bagaimanapun, Katherine sudah mendedahkan rahsia ini kepada beberapa teman rapatnya,” kata sumber tersebut.

Menurut sumber yang sama, tindakan Katherine itu adalah disebabkan kebimbangannya jika mayat Michael dicuri.

Rupanya Selama Ini Jasad Michael Jackson Tiada Dalam Kubur

“Keluarga Jackson bertengkar selama berbulan-bulan kerana tidak tahu apa yang harus dilakukan.

“Katherine sangat paranoid dan ketakutan kalau ada orang akan mencuri jasad Michael,” katanya lagi.

Terdengar ura-ura mendakwa mayat Micheal telah dibakar manakala abunya dipercayai ditanam di bawah pohon buah pear, yang dikenali sebagai Giving Tree di kediamannya di California.

Namun sehingga kini, masih belum ada kenyataan rasmi daripada pihak keluarga mengenai berita ini.

Michael Jackson disemadikan pada 7 Julai 2009 selepas ditemui tidak sedarkan diri dan disahkan meninggal dunia akibat masalah kegagalan jantung lapor Mynewshub.cc.

……………………………………………………………………

JIJIKNYA AKU TANGAN YANG MEMBESARKAN ANAK KINI BERGELAR SUAMIMU MENANTUKU !” SAMPAI HATI ..

JIJIKNYA AKU TANGAN YANG MEMBESARKAN ANAK KINI BERGELAR SUAMIMU MENANTUKU !” SAMPAI HATI ..

sekadar gambar hiasan semata-mata

Seorang wanita tua yang berjemaah solat bersama saya, berbual selepas solat ketika saya berada di motosikal, untuk balik. Saya bertanya tentang sambutan raya yang baru berlalu dan hal anak tunggalnya. Air mukanya terus berubah.

“Dia sampai kampung pagi raya, dengan anak dan isterinya. Katanya bila cuti, jalan tak jem. Tak apalah, asalkan dia balik.

“Petang raya, dia kata nak pergi ke rumah mentua di Kampung Tongplu, Pedu, dan tidur di sana. Saya tak kata apa. Tetapi semasa mereka nak naik kereta, cucu saya bertanya pada ibunya, ‘kita nak tidur di hotel semalam ke?’.

“Ibu dan bapa dia diam sahaja. Tetapi saya sempat melihat menantu saya membeliakkan mata pada anaknya,” katanya lalu mtunduk dan mula mengesat air matanya dengan hujung telekong yang masih dipakai.

Saya faham, anak dia sebenarnya bermalam di hotel dan pagi itu baru pulang ke rumah orang tuanya. Kes pecah tembelang.

“Hinanya kami ibu bapa dia. Bapa yang membesarkan dia, yang mendodoikan dia dalam kain sentung, menepuk hingga lena dalam kelambu, takut digigit nyamuk.

“Hinanya ibu dia yang dia gonggong susunya sehingga bertahun, disuap nasi sehingga membesar. Hinakah kami yang beri dia sekolah dengan hasil titik peluh kami.

“Saya tahu mereka jijik melihat dapur saya, jijik dengan bilik air dan jambannya, jijik dengan bilik tidur yang panas bertilam kabu. Tetapi mereka tidak sedar yang mereka membesar dengan keadaan itu. Hari ini mereka pandang jijik. Itu sebab mereka tidak mahu tidur di rumah ibu bapa sendiri, sebaliknya tidur di hotel.

“Bukannya tak ada tempat di rumah itu, kerana dia anak tunggal. Tergamaknya dia,” kesedihannya semakin berlarutan.

Wahai anak, bukanlah perkataan dari lidahmu sahaja yang boleh melukakan hati ibu bapamu, bukanlah tingkah lakumu sahaja yang boleh mengguris hati ibu bapamu, tetapi tindakanmu juga boleh merobek hati kecil mereka.

Jika biasa dengan kemewahan di rumah sendiri, jangan mengharap yang sama di rumah ibu bapa. Kita dibesarkan dengan kepayahan ibu bapa, sesekali laluilah kembali. Jika kita rasa tidak selesa di rumah ibu bapa, kenapa kita masih membiarkan mereka hidup dalam keadaan tidak selesa itu? Kenapa tidak diupgrade rumah ibu bapa seperti rumah kita?

Ingat, kekayaan yang kita miliki sebenarnya berpunca dari pengorbanan ibu bapa yang menyekolahkan kita. Maka sepatutnya mereka hidup lebih selesa dari diri kita kerana mereka yang melabur harta dan tenaga untuk mencipta kejayaan kita.

Tetapi malangnya kita kaut kesemua hasilnya dan meninggalkan ibu bapa dengan hidup di rumah orang tuanya.

Apa juga perkara yang kita rasa jijik pada kehidupan ibu bapa kita, sepatutnya dibeban kepada diri kita. Bukannya melarikan diri dari keadaan itu.

Dalam kes ini, tidur di hotel kerana tidak sanggup tidur di rumah bapa yang penuh geli geleman pada kita. Jika anak-anak tidak dididik untuk merasa kepayahan orang lain, suatu hari nanti mereka tidak akan mampu hidup bila ditimpa kepayahan. Jika anak dididik merasa jijik dengan apa yang orang lain lalui, apa lagi keturunannya yang mana suatu hari nanti mereka akan memandang jijik kepada seluruh mereka yang miskin.

Betapa ibu bapa mengharapkan anak yang pulang sesekali menghidupkan kembali suasana rumah yang sunyi setelah anak berkeluarga. Tidurlah semalam dua, makan bersama, berkongsi bilik air dan bilik tidur dan sebagainya. Jika terasa payah pun, biarlah demi menjaga hati ibu bapa. Janganlah merungut itu ini tidak sempurna.

Mungkin ibu bapa teringin nak naik kereta baru kita, jadi bawalah mereka mengunjungi saudara mara. Mungkin mereka sedikit ingin berbangga dengan kejayaan anak., bawalah bertandang, bershopping bagai. Sesungguhnya Allah memberi ganjaran yang baik kerana berkunjung mengeratkan silaturrahim, menggembirakan ibu bapa.

Jangan jadikan kunjungan beraya ke kampung menjadi gurisan tajam ke hati ibu bapa yang akan memahat dosa yang besar.

Tidak salah tidur di hotel atau homestay jika keadaan rumah tidak muat kerana ramai atau kerana mahu menjaga aurat. Mohon izin dengan baik dari ibu bapa dan jelaskan agar mereka memahami. Mereka sudah tentu akan memahmi.

Menipu itu ibarat bangkai, yang amat mudah tercium bau busuknya. Apa lagi bila Allah hendak membukanya. Bertindaklah dengan rasional. Ibu bapa itu keutamaan. Ingat, suatu hari nanti kita juga akan berada di situasi mereka.

Sumber: Abdul Ghani Haron

………………………………………………………………………………………………..

8 Ketua Gangster Wanita Paling Terkenal Di Dunia. Yang Last Tu Mesti Anda Kenal…Dalam Malaysia tu..Gilak Ahhh…

Kita serba maklum jika sebut berkenaan kongsi gelap, jenayah, atau pengedaran dadah, golongan yang banyak terlibat dalam gejala ini semestinya adalah golongan lelaki. Tetapi jarang kita mengetahui bahawa penglibatan wanita dalam jenayah kongsi gelap juga tidak kurang hebatnya.

 

 

Mereka kebanyakan terpengaruh dengan pasangan, mempercayai dan kesetiaan terhadap suami mereka yang juga ketua kongsi gelap menyebabkan wanita seperti ini terjerumus dalam kancah jenayah dan kekerasan.

1. Judy Moran (dipenjara 2009-sampai sekarang)

Judy Moran 70, lahir pada 18 Disember 1944 adalah ketua kumpulan kongsi gelap ‘Moran’ yang terkenal di Melbourne, Australia.

Judy adalah isteri kepada John Leslie, seorang kartel dadah yang terkenal di Sydney. Leslie ditembak mati pada tahun 1982 dalam konflik berkaitan kongsi gelap di Sydney.

Hasil perkahwinan dengan Leslie, mereka dikurniakan anak bernama Mark Moran juga seorang ahli kongsi gelap dan akhirnya terbunuh pada tahun 2000.

2. Xie Caiping (dipenjara, 2009-sampai sekarang)

Di bandar Chongqing,Cina kerajaan melaksanakan tindakan keras terhadap jenayah terancang. sebuah operasi besar-besaran telah dilancarkan dan menangkap hampir 1.500 penjenayah, yang semuanya berada dibawah pimpinan Xie Caiping.

Sebagai ketua, Caiping menjalankan pusat perjudian haram dan merasuah anggota polis untuk mengelak dikenakan tindakan.

3. Sandra Avila Beltran (dipenjara 2007-sampai sekarang)

Beltran lahir dan dibesarkan untuk menjadi “GodMother” Mexico. Pakciknya adalah pengedar dadah di mexico.Dia mendapat julukan “Ratu Pasifik kerana dia menjadi orang tengah antara kartel Valle del Norte colombia dan kartel Sinaloa, dan membantu mengembangkan laluan rahsia penyelundupan dadah di sepanjang Pantai Pasifik Mexico.

Sandra sendiri dipenjara ketika menghadapi tuduhan jenayah terancang dan pencucian wang.

4. Rosetta Cutolo (dipenjara 1993-sampai sekarang)

Kecewa kerana ahli keluarganya ditangkap polis, dia menyambung legasi kongsi gelap ini dengan meneruskan perniagaan milik keluarga mereka. Dia menjadi senarai suspek yang paling dikhendaki di Itali,kerana dia termasuk anggota keluarga Raffaele Cutolo, Nuova Camorra Organizzata (NCO), iaitu gangster yang paling digeruni di Itali.

Setelah menyerang balai polis Itali di tahun 1981, dia menghabiskan 10 tahun sebagai buruan sampai akhirnya menyerah diri.

5. Maria Licciardi (dipenjara, 2001-sampai sekarang)

Dari tahun 1993 hingga 2001, Maria Licciardi adalah ketua keluarga Licciardi dan “Capo di Tutti Capi” gangster dari Napoli.

Di bawah pimpinannya, keluarga Licciardi menjadi lebih terancang, dan lebih menguntungkan dalam segala usaha mereka. Perniagaan yang paling menguntungkan yang diusahakan keluarga

Licciardi adalah pelacuran di Camorra.

6. Maria Chata Leon (dipenjara 2010-sampai sekarang)

Seorang ibu 44 tahun dengan 13 orang anak mungkin kedengarannya tidak terlalu berbahaya. Namun berbeza dengan Maria Leon, dia menjadi pemimpin pengedaran dadah dan ubat bius yang menguasai timur laut Los Angeles.

Dia menjalankan perniagaan ini demi memberikan pendidikan untuk anak-anaknya.

7. Griselda Blanco (Kali terakhir dipenjarakan pada tahun 1998)

Ketika berusia 11 tahun, dia menculik anak orang kaya yang tinggal berdekatan dengan harapan mendapatkan wang tebusan. Ketika orang tua dari anak yang diculiknya menyatakan tidak mahu memberikan wang tebusan, dia terus menembak mangsa tersebut.

Setelah pindah ke New York dari colombia di era 70-an dan memulakan kariernya dalam penyeludupan dadah.

Setelah berhijrah ke Miami, dia menjadikan ibukota tersebut sebagai bandar kokain. Blanco diyakini telah mendalangi lebih dari 200 pembunuhan sepanjang kariernya. Pada tahun 1988, dia ditangkap oleh DEA di California dan menghabiskan 16 tahun di penjara.

8. Bini-Biniku Gangster

Bini-Biniku Gangster ialah sebuah filem bergenre aksi komedi yang ditayangkan pada 22 September 2011 di Malaysia. Filem ini diarahkan oleh Ismail `Bob’ Hashim dan dibintangi oleh Shaheizy Sam, Yana Samsudin, Intan Ladyana, dan Zalif Sidek ini menceritakan kegiatan isteri-isterinya dalam kumpulan kongsi gelap. Jangan marah aaa…

Sumber : pawervirall