Nak Kulit Muka Lembap & Kurang Minyak? Gadis Ini Kongsi Tips Dengan Hanya Guna 2 Bahan Saja

Nak Kulit Muka Lembap & Kurang Minyak? Gadis Ini Kongsi Tips Dengan Hanya Guna 2 Bahan Saja

Kalau nak ikutkan dah banyak tips kecantikan yang dah kami kongsikan dengan anda.  Tapi lagi banyak cara atau tips berguna untuk anda cuba, lagi bagus kan? Haa kali ni kami nak kongsikan bagaimana nak dapatkan kulit cantik, lembap dan sihat dengan hanya menggunakan 2 bahan sahaja.

Hanya guna 2 bahan sahaja

Screen Shot 2017-04-02 at 3.43.29 PM

Dan ikuti langkah mudah ni

Screen Shot 2017-04-02 at 3.43.40 PM

 

Sumber: Facebook Amy Hamid

 

.

Penting !!! Ramai Orang Islam Tak Tahu Pasal Ni ! Hukum Suami Cium Jenazah Isteri

Apakah hukum si suami memberi ciuman kepada si isteri ketika saat akhir si isteri dikafankan? Maksud saya, selesai si mati dimandikan dan dikafan, hanya tinggal muka sahaja belum dikafankan kerana memberi peluang kepada anak si mati memberi ciuman terakhir.

ABDULLAH,
Ciuman mempunyai maksud kasih sayang atau tanda hormat. Oleh itu tidak mengapa mencium jenazah selagi mana jenazah itu adalah mahramnya dan antara suami terhadap jenazah isteri atau sebaliknya.

Sepakat ulama bahawa wuduk jenazah tidak terbatal kerana terangkatnya taklif kepada jenazah.
Ciuman kepada jenazah sering dilakukan Rasulullah yang diriwayatkan Saidatina Aisyah RA; “Bahawa aku melihat Rasulullah mencium Uthman bin Maz’un apabila beliau meninggal dan aku melihat linangan air mata baginda.” (Hadis Riwayat Abu Daud)

Tidak digalakkan memberikan ciuman berulang-ulang kali. Larangan seperti ini biasanya dirujuk kepada budaya masyarakat melayu.

 

Jika ingin melakukan, biarkan penuh dengan adab dan sopan. Bukan menjadi tontonan orang ramai yang menziarahi jenazah.

Mungkin boleh memberikan ciuman terakhir ketika jenazah masih di rumah dalam keadaan yang tidak menjadi tontonan.

Tidak sopan dalam kalangan orang ramai yang sibuk menguruskan jenazah, kelihatan isteri memberikan ciuman terakhir kepada jenazah suami. Bukan sahaja jenazah, pasangan suami isteri juga tidak sopan apabila berciuman dihadapan orang ramai.

 

Sumber: NasihatUstaz.my

 

Nak Kulit Muka Lembap & Kurang Minyak? Gadis Ini Kongsi Tips Dengan Hanya Guna 2 Bahan Saja

Nak Kulit Muka Lembap & Kurang Minyak? Gadis Ini Kongsi Tips Dengan Hanya Guna 2 Bahan Saja

Kalau nak ikutkan dah banyak tips kecantikan yang dah kami kongsikan dengan anda.  Tapi lagi banyak cara atau tips berguna untuk anda cuba, lagi bagus kan? Haa kali ni kami nak kongsikan bagaimana nak dapatkan kulit cantik, lembap dan sihat dengan hanya menggunakan 2 bahan sahaja.

Hanya guna 2 bahan sahaja

Screen Shot 2017-04-02 at 3.43.29 PM

Dan ikuti langkah mudah ni

Screen Shot 2017-04-02 at 3.43.40 PM

 

Sumber: Facebook Amy Hamid

 

.

Penting !!! Ramai Orang Islam Tak Tahu Pasal Ni ! Hukum Suami Cium Jenazah Isteri

Apakah hukum si suami memberi ciuman kepada si isteri ketika saat akhir si isteri dikafankan? Maksud saya, selesai si mati dimandikan dan dikafan, hanya tinggal muka sahaja belum dikafankan kerana memberi peluang kepada anak si mati memberi ciuman terakhir.

ABDULLAH,
Ciuman mempunyai maksud kasih sayang atau tanda hormat. Oleh itu tidak mengapa mencium jenazah selagi mana jenazah itu adalah mahramnya dan antara suami terhadap jenazah isteri atau sebaliknya.

Sepakat ulama bahawa wuduk jenazah tidak terbatal kerana terangkatnya taklif kepada jenazah.
Ciuman kepada jenazah sering dilakukan Rasulullah yang diriwayatkan Saidatina Aisyah RA; “Bahawa aku melihat Rasulullah mencium Uthman bin Maz’un apabila beliau meninggal dan aku melihat linangan air mata baginda.” (Hadis Riwayat Abu Daud)

Tidak digalakkan memberikan ciuman berulang-ulang kali. Larangan seperti ini biasanya dirujuk kepada budaya masyarakat melayu.

 

Jika ingin melakukan, biarkan penuh dengan adab dan sopan. Bukan menjadi tontonan orang ramai yang menziarahi jenazah.

Mungkin boleh memberikan ciuman terakhir ketika jenazah masih di rumah dalam keadaan yang tidak menjadi tontonan.

Tidak sopan dalam kalangan orang ramai yang sibuk menguruskan jenazah, kelihatan isteri memberikan ciuman terakhir kepada jenazah suami. Bukan sahaja jenazah, pasangan suami isteri juga tidak sopan apabila berciuman dihadapan orang ramai.

 

Sumber: NasihatUstaz.my

 

Simpan Doa Ini Untuk Digunakan Bila Perlu. Doa Memohon Agar Dipulangkan Barang yang Dicuri!

Simpan Doa Ini Untuk Digunakan Bila Perlu. Doa Memohon Agar Dipulangkan Barang yang Dicuri!

Bismillah…

Kecurian barang mungkin sudah biasa sangat di zaman sekarang.

Dulu-dulu Semasa di asrama selalu juga terkena. Hilang selipar sebaik solat berjemaah di surau, hilang kain baju di ampaian and hilang barang-barang peribadi di dorm dianggap asam garam biasa di asrama.

Semasa saya menyewa di Kuala Lumpur pun, saya pernah mengalaminya dan paling saya terkilan dompet yang dicuri (ya, dicuri oleh penghuni dalam rumah tu sendiri) mengandungi hampir separuh gaji saya yang dikeluarkan untuk membayar hutang, kad-kad bank, kad pengenalan dan yang paling saya tak halalkan adalah rantai leher saya pemberian emak yang putus menunggu dibawa ke kedai emas.

Sampai sekarang pun, kalau saya teringat rantai emas tu, saya akan berasa sangat bersalah dengan emak dan terdetik-detik nama dan wajah orang yang mengambil tu. Allahu.

Bukan tak redha…Tapi perbuatan tu sangat bodoh dan orang yang tak tahu dosa pahala je yang sampai hati buat macamtu.

Saya yakin dia sekarang sedang menanggung azab menyimpan barang curi sebab saya tidak lagi tinggal di situ dan dia pun dah tak boleh cari saya lagi.

Wang dan kad-kad tu tidak lagi saya kenangkan. Jauh di sudut hati, moga ada bantuan Allah untuk kembalikan semula rantai emas yang terukir nama saya tu.

Saya ada terbaca satu kaedah dan pendekatan doa bagi ikhtiar untuk mengembalikan barang yang dicuri.

1) Sebelum membaca doa, bayangkan wajah orang yang mengambil barang tersebut. (Bukan untuk menuduh,ya) Kalau tidak pasti atau tidak cam, bayangkan sahaja wajah orang secara umum.

2) Baca ayat dari surah Ar-Ra’d ayat 31 sebanyak 31 kali pada waktu tengah malam sebelum tidur. Sebelumtu, maafkanlah semua orang termasuk si pencuri tersebut dan niat kita hanyalah memohon agar barang tersebut dikembalikan.  Insya Allah, dengan izin Allah barang tersebut akan kembali dipulangkan.

Nampak macam magic, ya. Tapi kuasa Allah, tiada siapa boleh menafikannya. Kalau Allah ‘kata’ jadi, maka jadilah sesuatu atas kehendaknya. Kita hanya berikhtiar. Lagipun Allah dah pesan doa orang teraniaya mudah didengari dan ditunaikan.

Paling pasti, kena yakin dengan Allah.

Yang mencuri tu pun Senipis-nipis iman dia, dia akan rasa tangkai hatinya ‘dicuit’ dosa. Doakanlah…

 

Sumber: Dhiya Dahlia

 

.

Kesan Buruk Cara Duduk ‘ W ‘ Yang Ramai Terlepas Pandang, Jangan Abaikan!

KITA selalu lihat anak kecil termasuk anak sendiri duduk dengan kaki lipat ke belakang seakan bentuk W ketika bermain di lantai.

Ia dianggap biasa pada anak yang berusia dua tahun ke bawah. Tapi sekiranya cara duduk begitu menjadi kebiasaan dan berterusan hingga usia lebih dari dua tahun ia sebenarnya boleh memberi kesan kepada perkembangan pergerakan anak.

KESAN BURUK CARA DUDUK ‘ W ‘

Cara duduk ini akan menambah tekanan di bahagian bawah tubuh anak hingga boleh menjejaskan perkembangan kekuatan otot (bahagian otot perut) dan beberapa kemahiran motor kasar seperti melompat dan juga berlari.

Bila anak duduk dalam keadaan ini mereka akan jadi selesa yang mana otot bahagian atas tubuh mereka tidak banyak berfungsi.

Sebaliknya mereka menggunakan bahagian bawah tubuh sebagai sokongan dan bergantung kepada struktur sendi dan bukan bahagian otot semasa bermain dalam kedudukan ini.

KESAN BURUK CARA DUDUK ' W '

Ia juga mengetatkan otot kaki, pinggul dan buku lali anak hinggga boleh mengundang masalah hip dislocation yakni masalah kedudukan sendi pinggul.

Antara kesannya adalah menjejaskan cara anak berjalan dan juga menyebabkan anak kerap hilang keseimbangan.

Kekerapan anak duduk dalam bentuk W ini juga boleh memberi masalah untuk mereka duduk di kerusi tanpa menggunakan tangan sebagai sokongan.

KESIMPULAN

Jadi sekiranya nampak anak kerap duduk dalam keadaan ini, minta dia mengubah kedudukan. Sama ada duduk dalam keadaan bersila atau duduk di atas kerusi yang mana lebih baik untuk pembentukan tubuh mereka.

 

Sumber: 1001petua

.

20 Dosa Isteri Terhadap Suami Yang Membuatkan Isteri Dibakar Allah Di Neraka! No 6 tu Wanita Di Malaysia Sering Lakukan!… Kongsikan Untuk Kebaikan Bersama..

Agama Islam sudah mengatur semuanya tentang kewajiban seorang istri terhadap suaminya. Firman-firman Allah dan hadits Rasulullah menjadi rujukan bagi umat Islam. Jangan melanggar apa yang sudah diatur dan sesuai syariat apalagi sampai membuat peraturan-peraturan sendiri.

Sekarang tidak sedikit dijumpai seorang istri yang membangkang kepada suaminya, berkelakuan tidak baik terhadap suaminya, bahkan ada sampai memaki suaminya. Padahal suaminya merupakan seseorang pria yang saleh, baik akhlaknya, beriman dan bertakwa kepada Allah SWT.

Tidak salah perempuan lebih banyak menjadi penghuni neraka. Sabda Rasulullah SAW : “Aku diperlihatkan neraka, ternyata kebanyakan penghuninya adalah wanita, disebabkan mereka kufur“. Ditanyakan: “Apakah mereka kufur kepada Allah?” Beliau bersabda: “Mereka kufur kepada suami, kufur terhadap kebaikan. Seandainya kamu berbuat baik terhadap seseorang dari mereka sepanjang masa, lalu dia melihat satu saja kejelekan darimu maka dia akan berkata: ‘Aku belum pernah melihat kebaikan sedikitpun darimu“ (HR : Bukhari dan Muslim).

Berikut ini ulasan dosa istri terhadap suami yang menjerumuskan istri ke neraka :

Ilustrasi

1. Mengabaikan wewenang suami sebagai pemimpin rumah tangga
Rumah tangga dipimpin oleh suami dengan segala peraturan yang sesuai dengan ajaran Islam dan Rasulullah SAW. Sudah seharusnya istri menuruti semua bentuk peraturan atau perintah suami.
Rasulullah menggambarkan seandainya seorang suami memerintahkan suatu pekerjaan berupa memindahkan bukit merah ke bukit putih atau sebaliknya, maka tiada pilihan bagi istrinya selain melaksanakan perintah suaminya.

2. Menentang perintah suami.
Didalam rumah tangga sudah kewajiban seorang istri untuk mematuhi suami dan taat kepada suami. Istri juga harus menuruti perkataan suami baik larangan atau suruhan asal masih dalam hal kebaikan.

Sabda Rasulullah : ” Tidaklah seorang perempuan menunaikan hak Tuhannya sehingga ia menunaikan hak suaminya”. (HR. Ahmad dan Ibnu Majah)

Dari hadits dapat disimpulkan istri harus taat kepada suaminya dengan mengharap ridha Allah SWT. Namun, kewajiban kepada Allah SWT tetap paling utama.

3. Menolak untuk bergaul dengan suami (hubungan suami istri).
Allah sudah mengatur manusia berpasangan dan untuk memperoleh keturunan, pasangan pria dan perempuan diikat dalam sebuah pernikahan yang sah sesuai dengan syariat Islam. Dengan demikian pasangan tersebut sudah halal dan saling melengkapi untuk mempunyai keturunan.

Didalam Islam seorang istri yang menolak ajakan suami untuk bergaul, berarti ia (istri) membuka pintu laknat dari Allah terhadap dirinya.

4. Tidak menemani suami tidur.
Dari Abu Hurairah ra, Rasulullah bersabda : ” … Bila seorang istri semalaman tidur terpisah dari ranjang suaminya, maka malaikat melaknatnya sampai Shubuh.”

Jika seorang istri ingin tidur sendirian atau ingin menemani anak-anaknya yang masih kecil. Ia harus meminta izin suami terlebih dahulu.

5. Memaksa dan memberatkan beban suami dalam mencari nafkah.
Kewajiban suami adalah mencari nafkah (rezeki) yang halal untuk memenuhi kecukupan rumah tangganya. Tugas suami hanyalah mencari dan Allah SWT sudah mengatur semuanya baik sedikit maupun lebih.

Sebagai istri jangan pernah sama sekali memaksa lebih dari suami. Terimalah pemberian suami selagi cukup untuk menghidupi. Itulah rezeki yang halal yang dibawa pulang kerumah oleh suami. Dan rezeki tersebut sungguh besar keberkahan dibandingkan rezeki tidak halal.

6. Tidak mau (tidak pernah) berdandan didepan suami.

Dalam Islam istri hanya diperbolehkan hanya berdandan, mempercantik diri atau berhias hanya kepada suaminya saja. Sehingga suami semakin cinta dan sayang kepada istri dengan mengharap ridha Allah SWT.

7. Menjerumuskan suami kedalam hal-hal dilarang Allah SWT.Seorang istri yang menjerumuskan suami ke hal-hal yang tidak benar dan tidak sesuai syariat Islam, ini akan mengantarkan mereka berdua ke neraka.

Istri yang salehah tentunya selalu menjadi pendamping bagi suami yang baik. Bersama-sama beribadah dan mendekatkan diri kepada Allah.

8. Mengesampingkan kepentingan suami karena kepentingan lain.
Dari Aisyah ra, ujarnya : saya bertanya kepada Rasulullah SAW . : ” Siapakah orang yang mempunyai hak paling besar terhadap seorang wanita?” Sabdanya : ” Suaminya”. Saya bertanya : ” Siapakah orang yang paling besar haknya terhadap seorang lelaki. ” Jawabnya : “Ibunya”. (HR.Bazaar dan Hakim; Hadits hasan)

Dari hadits diatas dapat diambil kesimpulan seorang Istri terlebih dahulu mementingkan suaminya dibandingkan Ibunya atau ayahnya. Istri harus meminta izin suaminya jika ingin memenuhi kepentingan orang tuanya.

Ridha Allah , ridha suami, Surga istri mengalir dari suami.

9. Keluar dari rumah tanpa seizin (sepengetahuan) suami.
Dalam Islam seorang istri menjadi pendamping suami, dimana sudah tugasnya mengurus rumah tangga. Jika istri ingin pergi keluar rumah untuk keperluan apapun itu harus dengan izin dari suami.

Bagaimana jika pergi tanpa izin ?

Jika pergi tanpa izin berarti istri sudah melanggar apa yang diajarkan oleh Islam. Dengan demikian dia durhaka kepada Suami. Dan ia berdosa.

10. Lari dari rumah suami tanpa suami tahu kemana
Rasulullah saw bersabda : “Dua golongan yang sholatnya tidak bermanfaat bagi dirinya yaitu hamba yang melarikan diri dari rumah tuannya sampai ia pulang; dan istri yang melarikan diri dari rumah suaminya sampai ia kembali.” (HR. Hakim, dari Ibnu ‘Umar)

11. Menerima tamu laki-laki yang dibenci oleh suami.

Dalam sebuah Hadits, Rasulullah telah menegaskan bahwa seorang istri diwajibkan memenuhi hak-hak suaminya. Diantaranya yaitu :

a. Tidak mempersilakan siapapun yang tidak disenangi suaminya untuk menjamah tempat tidurnya.

b. Tidak mengizinkan tamu masuk bila yang bersangkutan tidak disukai oleh suaminya.
(HR. Ibnu Majah dan Tirmidzi, Hadits hasan shahih)

12. Tidak menolak jamahan (disentuh) oleh lelaki Lain.
“…. maka wanita-wanita yang shalih itu ialah yang taat lagi memelihara (dirinya dan harta suaminya) dikala suaminya tidak ada sebagaimana Allah telah memeliharanya…” (QS. An-Nisaa’ (4) ayat 34).

Rasulullah menjelaskan bahwa seorang istri yang membiarkan dirinya dijamah lelaki lain boleh diceraikan.

Hal tersebut sangat besar dosanya dan sudah durhaka kepada suami. Allah akan menurunkan azab jika berbuat demikian.

13. Tidak mau merawat ketika suami jatuh Sakit.
Seperti penjelasan diatas, kepentingan seorang suami harus didahulukan. Jika istri menolak merawat suami ketika sakit dengan alasan apapun bahkan sekalipun orang tuanya sedang sakit juga, maka sudah kewajiban bagi istri merawat suaminya.

14. Puasa sunnah tanpa izin saat suami berada di rumah.
Dari Abu Harairah, bahwa Rasulullah saw. bersabda: ” Seorang istri tidak halal berpuasa ketika suami ada di rumah tanpa izinnya.” (HR. Bukhari dan Muslim)

Hadits tersebut sangat jelas, berpuasa sunnahpun harus dengan seizing suaminya ketika suami berada di rumah.

15. Menceritakan tentang fisik wanita lain kepada suami.
Dari Ibnu Mas’ud, ujarnya : Rasulullah saw. bersabda: “Seorang wanita tidak boleh bergaul dengan wanita lain, kemudian menceritakan kepada suaminya keadaan wanita itu, sehingga suaminya seolah-olah melihat keadaan wanita tersebut.” (HR. Bukhari dan Muslim)

Jangan pernah mengumbar sesuatu yang dilarang dan dibenci oleh Allah. Sudah seharusnya menjaga rahasia yang tidak boleh diketahui siapapun.

16. Menolak kedatangan suami bergilir kepadanya (suami yang memiliki lebih satu istri).
Seorang istri yang dimadu, tetap mempunyai kewajiban untuk mentaati perintahnya, menyenangkan hatinya, berbakti dan selalu berperilaku baik kepada suaminya ketika ia datang.
Seorang suami yang memperistri lebih dari satu harus memenuhi persyaratan sesuai syariat Islam. Salah satunya harus bersikap adil kepada satu sama lain.

17. Mentaati perintah orang lain di rumah suaminya.
Seorang istri jangan pernah sama sekali mentaati perintah dari siapapun dirumah suaminya. Satu-satunya orang yang dituruti istri hanyalah suaminya semata.

18. Menyuruh suami menceraikan madunya.

Tidak pantas bagi seorang istri yang sudah dimadu untuk menceraikan istri suami yang lainnya.

19. Meminta cerai tanpa alasan yang sah.
Jangan menjadi istri yang mencari-cari alasan yang tidak jelas. Pereceraian suatu hal yang sangat dibenci oleh Allah SWT.

20. Mengambil harta suami tanpa izinnya.
Jangan pernah sama sekali mengambil harta benda suami tanpa izin darinya walaupun hanya sedikit saja.

Sahabat renungan islam dimanapun sahabat berada, khususnya kepada perempuan (yang sudah memiliki suami). Taat dan patuhi perintah suamimu jika masih dalam batas-batas syariat Islam. Jangan pernah sampai suamimu menangis karena kelakuanmu, itu akan mendatangkan azab dari Allah. Minta maaflah kepada suamimu dan mohon ampunan kepada Allah SWT jika dirimu (istri) pernah bersalah walaupun hanya sedikit saja.

Jika ada sesuatu hal yang berkaitan dengan rumah tangga (permasalahan dengan suami) jangan jadikan media social untuk bercurhat, jangan cerita kepada orang lain. Minta petunjuk kepada Allah SWT.

sumber; islamikinfo

 

Nak Kulit Muka Lembap & Kurang Minyak? Gadis Ini Kongsi Tips Dengan Hanya Guna 2 Bahan Saja

Nak Kulit Muka Lembap & Kurang Minyak? Gadis Ini Kongsi Tips Dengan Hanya Guna 2 Bahan Saja

Kalau nak ikutkan dah banyak tips kecantikan yang dah kami kongsikan dengan anda.  Tapi lagi banyak cara atau tips berguna untuk anda cuba, lagi bagus kan? Haa kali ni kami nak kongsikan bagaimana nak dapatkan kulit cantik, lembap dan sihat dengan hanya menggunakan 2 bahan sahaja.

Bagaimana caranya? Jom lihat video ni. Jimat banyak ni!

Hanya guna 2 bahan sahaja

Screen Shot 2017-04-02 at 3.43.29 PM

Dan ikuti langkah mudah ni

Screen Shot 2017-04-02 at 3.43.40 PM

 

Sumber: Facebook Amy Hamid

 

.

Penting !!! Ramai Orang Islam Tak Tahu Pasal Ni ! Hukum Suami Cium Jenazah Isteri

Apakah hukum si suami memberi ciuman kepada si isteri ketika saat akhir si isteri dikafankan? Maksud saya, selesai si mati dimandikan dan dikafan, hanya tinggal muka sahaja belum dikafankan kerana memberi peluang kepada anak si mati memberi ciuman terakhir.

ABDULLAH,
Ciuman mempunyai maksud kasih sayang atau tanda hormat. Oleh itu tidak mengapa mencium jenazah selagi mana jenazah itu adalah mahramnya dan antara suami terhadap jenazah isteri atau sebaliknya.

Sepakat ulama bahawa wuduk jenazah tidak terbatal kerana terangkatnya taklif kepada jenazah.
Ciuman kepada jenazah sering dilakukan Rasulullah yang diriwayatkan Saidatina Aisyah RA; “Bahawa aku melihat Rasulullah mencium Uthman bin Maz’un apabila beliau meninggal dan aku melihat linangan air mata baginda.” (Hadis Riwayat Abu Daud)

Tidak digalakkan memberikan ciuman berulang-ulang kali. Larangan seperti ini biasanya dirujuk kepada budaya masyarakat melayu.

 

Jika ingin melakukan, biarkan penuh dengan adab dan sopan. Bukan menjadi tontonan orang ramai yang menziarahi jenazah.

Mungkin boleh memberikan ciuman terakhir ketika jenazah masih di rumah dalam keadaan yang tidak menjadi tontonan.

Tidak sopan dalam kalangan orang ramai yang sibuk menguruskan jenazah, kelihatan isteri memberikan ciuman terakhir kepada jenazah suami. Bukan sahaja jenazah, pasangan suami isteri juga tidak sopan apabila berciuman dihadapan orang ramai.

 

Sumber: NasihatUstaz.my

 

Hello world!

Welcome to WordPress. This is your first post. Edit or delete it, then start writing!

MOHON SEBARKAN! CUBA LIHAT ADAKAH ANDA MEMPUNYAI LUBANG DI ATAS TELINGA, TERNYATA INILAH ERTINYA…

Mohon Sebarkan! CUBA Lihat ADAKAH ANDA MEMPUNYAI Lubang di Atas Telinga, Ternyata Inilah Artinya…

Pernahkah anda melihat lubang kecil di telinga yang muncul secara alami bukan karean ditindik.
Jika Anda memilikinya, itu dinamakan preauricular sinus.
Dilansir Metro.co.uk, Selasa (21/11/2016), hanya saja tak banyal populasi manusia yang lahir dengan kondisi telinga seperti itu.

Bahkan di Inggris, kurang dari satu persen orang memilikinya dan di beberapa belahan dunia, frekuensinya lebih tinggi antara 1 hingga 10 persen.
Sederhananya, lubang di atas telinga ini terjadi karena malformasi dari lesung telinga luar akibat permukaan kulit dan tulang rawan telinga bertemu.

Namun, di beberapa daerah, kondisi tersebut kerap dikatikan dengan unsur mistis.

Seperti di Ethiopia yang menilai pemilik telinga tersebut akan memiliki keberuntungan.

Sementara itu, Sinus preauricular ini, secara teknis, termasuk cacat lahir keturunan yang pertama kali didokumentasikan oleh seorang ilmuwan bernama Van Heusinger pada 1864.

Biasanya lubang ini hanya ditemukan di satu sisi telinga. Walaupun sekitar 50 persen orang memiliki lubang di kedua telinga.

Menurut Business Insider, salah satu ahli biologi evolusi, Neil Shubin, mengatakan lubang ini bisa menjadi “sisa-sisa evolusi dari insang ikan.”

Tetapi jika Anda merupakan bagian dari satu persen populasi dunia yang memiliki lubang telinga ini, tak perlu dikhawatirkan.

Sebab lubang ini cenderung tidak menimbulkan masalah.

Yang paling mungkin terjadi adalah risiko terinfeksi dan Anda bisa dengan mudah mengobatinya dengan antibiotik.

Namun, kadang-kadang operasi diperlukan untuk menghilangkan sinus. (Muhamad Edward)

SAYA KENAL ALIF BA TA MASA UMUR 30 TAHUN-MIZZ NINA
Saya Kenal Alif Ba Ta Masa Umur 30 Tahun-Mizz Nina

 

Siapa yang tak kenal dengan Mizz Nina. Dialah dulu seorang penyanyi terkenal dengan pelbagai jenis lagu dan mempunyai ramai peminat. Mizz Nina yang sekarang merupakan isteri kepada komposer terkenal Noh Salleh menyatakan, dia melalui kehidupan sesuai dengan segala takdir yang di atur oleh Allah.

Sebelum ini Mizz Nina berkongsi bahawa dirinya terlalu asyik dengan muzik dan punya imej seksi  ala penyanyi barat. Setelah menikahi Nos Salleh, dia di tanya oleh orang tuanya adakah mereka suami isteri mahu mengerjakan ibdah haji. Asalnya Mizz Nina teragak-agak untuk ke Makkah apatah lagi untuk melakukan ibadah yang sangat besar itu. Kerana menurut Mizz Nina dia bimbang jika pulang dari mengerjakan Haji, dia masih seperti dulu dan tiada perubahan yang lebih baik berlaku.

Kata Mizz Nina, kecil hatinya yang dalam tidak mahu melepaskan peluang yang baik itu. Dia banyak berserah kepada Tuhan sebelum dan selepas melakukan ibadah. Ternyata seruan untuk mengerjakan haji itu telah mengubah hidupnya. setelah pulang dari Makkah, dia sudah berhijrah dan telah mengenakan tudung sepenuhnya. Mizz Nina juga mula meninggalkan dunia nyanyiannya dan banyak mendekati program dakwah.

Pesan Mizz Nina jika mahu berubah jangan mudah untuk putus asa dan malu. Sebagai contoh, katanya dia mula kenal alif ba ta bila usia menganjak 30 tahun. Sekarang dengan usianya 37 tahun, semuanya bertambah baik.

Respect Mizz Nina !

==SALINGAN==

Shazrina binti Azman atau lebih dikenali sebagai Mizz Nina (lahir 1 Julai 1980) merupakan penyanyi, penulis lagu, pereka fesyen,ahli perniagaan dan usahawan Malaysia.

Beliau adalah salah seorang daripada anggota kumpulan Teh Tarik Crew. Merupakan satu-satunya ahli wanita dalam kumpulan ini. Kini telahpun menjadi penyanyi solo yang mencipta nama di peringkat antarabangsa.

Beliau merupakan anak kepada Pengerusi Kumpulan AmBank, Tan Sri Azman Hashim. Pada 2013, beliau memilih untuk bersara daripada industri muzik Malaysia dan mengambil keputusan untuk bertudung sebaik sahaja pulang daripada mengerjakan ibadah haji di Tanah Suci Mekah.

Setelah lapan bulan bertunang, vokalis kumpulan Hujan, Noh Salleh, 27 tahun, akhirnya sah bergelar suami kepada penyanyi Mizz Nina atau nama sebenarnya Shazrina Azman, 31 tahun. Majlis pernikahan mereka dilakukan di kediaman keluarga Mizz Nina di Ukay Heights, Ampang, dekat sini. Pasangan pengantin baru ini dinikahkan sendiri oleh bapa Nina, Tan Sri Azman Hashim kira-kira pada pukul 10.20 malam, Jumaat, 1 Julai 2011.

Selepas menunaikan haji pada Oktober 2013, beliau telah memutuskan untuk bertudung

Pada tahun 1997, beliau membentuk First Born Troopz dengan Fiquetional, dengannya kemudian menubuhkan kumpulan hip-hop Malaysia, kumpulan Teh Tarik Crew pada tahun 1999. Ia bersama TTC bahawa kerjaya muzik beliau benar-benar bermula, dengan dua pencalonan Anugerah Industri Muzik pada tahun 2002 untuk album sulung mereka, How’s The Level?. Pada tahun 2004, Mizz Nina mempunyai dua lagi pencalonan AIM, kali ini untuk album kedua Teh Tarik Crew, What’s Next?. Mereka kemudian dibubarkan pada tahun 2007 untuk meneruskan kerjaya solo.
Kerjaya muzik solo
Pada 17 Julai 2010, beliau melancarkan album solo pertamanya, What You Waiting For. Beliau telah bekerjasama dengan 3 penyanyi antarabangsa seperti Theo Martins menerusi lagu “Let Me C U Get It”, Colby O’ Donis (“What You Waiting For”) dan penerima Anugerah Grammy, Planet Asia (“Hope”).

Mizz Nina telah bekerjasama dengan penyanyi rap Amerika Flo Rida menerusi lagu “Takeover”. Video muzik telah difilemkan di Miami. Apabila ia telah dikeluarkan, video muzik yang memperolehi 1.505.221 tontonan di YouTube.

Pada bulan Februari 2012, beliau mengeluarkan satu single baru yang dipanggil “With You”. Video lirik lagu itu dimuatnaik ke YouTube, yang telah memperoleh lebih daripada 6,000 tontonan pada minggu pertama dan mencapai 40 000 tontonan dalam masa 3 minggu.

Pada 26 Mei 2012, beliau mengeluarkan album solo ke-2 beliau, Takeover.

Pada 4 September 2012, Mizz Nina melancarkan single terbarunya yang berjudul Summer Burning yang dihasilkan oleh DJ Poet Name Life dan ditulis oleh Jamie Munson, Lucy McIntosh dan Mizz Nina sendiri. Pada bulan Februari 2013, Mizz Nina mengeluarkan satu single, Around The World menampilkan superstar Korea-Amerika, Jay Park. Single ini telah dihasilkan oleh Cha Cha Malone. Pada 26 Mac 2013, beliau mengeluarkan video muzik untuk Around The World menampilkan Jay Park di saluran YouTube rasmi beliau, mizznina1780. Video muzik telah difilemkan pada bulan Disember 2012 di Korea dengan Jay Park. Single CD untuk Around The World akan diberi percuma kepada pelanggan yang membeli apa sahaja di kedai miliknya MizzDemeanor.

25 Tanda-Tanda Kanser Yang Ramai Orang Abaikan! Jom Kongsikan…

25 Tanda-Tanda Kanser Yang Ramai Orang Abaikan! Jom Kongsikan…

Kanser adalah pembunuh no 1 kepada manusia, tidak kira lelaki ataupun perempuan, semua orang berisiko untuk mendapat kanser jika tidak menjaga pemakanan dan tidak mengamalkan gaya hidup sihat.

Ada beberapa tanda-tanda awal yang menunjukkan sebenarnya anda mengidap kaser, namun bukan semua orang mengetahuinya. Jangan terlalu ambil mudah dengan tanda-anda ini, anda mungkin boleh menyelamatkan nyawa anda jika anda mengesan kanser lebih cepat!

Ketulan

adalah salah satu yang paling universal dari semua gejala kanser. Jika anda merasakan benjolan yang tidak termasuk, pastikan ia diperiksa. Ketulan boleh didapati semasa mandi rutin anda. Sabun diri dan lari jari-jari anda ke atas badan anda. Sekiranya anda mendapati sesuatu yang tidak jelas, jangan panik. Sesetengah ketulan adalah benigna, tetapi sekiranya benjolan berkembang atau berubah, ia mungkin menjadi tanda kanser.

kencing lebih kerap
 
Kencing dengan begitu kerap bukan sahaja menandakan anda sedang mengalami sakit kencing manis, tetapi jika anda kencing dan rasa sakit dibahagian alat sulit anda, rujuk kepada doktor anda kerana kanser prostat atau pundi kencing juga diberi amaran dengan perubahan kencing.

perubahan pergerakan usus

Jika anda mengalami serangan cirit-birit dan sembelit , tubuh anda mungkin memberi amaran kepada anda tentang masalah yang serius. Perhatikan saiz najis anda. Sekiranya anda mengalami kesakitan yang berterusan di kawasan abdomen, anda pelu buat pemeriksaan doktor.

Senak

Sekiranya anda mengalami sakit hati atau rasa sakit dibahagian perut selepas makan, tubuh anda mungkin memberi amaran kepada anda tentang kanser saluran pencernaan. Kesukaran menelan dan sakit perut yang berterusan adalah tanda tambahan. Jika anda makan terlalu banyak antacid, anda mungkin mahu diperiksa.

Luka di kemaluan

Luka pada kawasan kemaluan seharusnya tidak diabaikan. Sebagai wanita, anda harus menjaga kebersihan dan perlu peka akan kawasan sensitif anda. Jika terdapat luka, cepat-cepat berjumpa doktor wanita dan buat pemeriksaan lanjut.

kehilangan berat badan

Anda suka makan, tetapi tiba-tiba sahaja anda rasa badan anda lesu dan berat badan semakin susut. Kanser mencuri nutrien dan badan anda mula menurunkan berat badan anda. Jika anda kehilangan lebih daripada 10 kg,Anda harus segara berjumpa doktor.

demam tanpa sebab

ia mungkin menjadi tanda bahawa tubuh anda melawan kanser. Jika kanser merebak dari titik asalnya di dalam badan, tubuh anda mula memicu amaran demam. Kanser menyebabkan sistem imun memecah dan jangkitan menyerang. Demam adalah tanda awal limfoma atau leukemia.

Keletihan

Ia adalah satu lagi gejala kanser yang sering diabaikan. Keletihan adalah perkara biasa pada individu yang menderita leukemia atau kanser darah lain. Tubuh anda menjadi lelah apabila anda kehilangan darah juga. Kanser kolon menyebabkan kehilangan darah dan gejala awal kanser khusus ini adalah keletihan. Jika anda berasa sangat letih, anda mungkin mahu pergi ke doktor.

Sakit yang tidak mudah sembuh

Sekiranya anda cedera dan luka anda susah untuk sembuh,ini menunjukkan salah satu gejala kanser. Badan yang sihat tidak akan memakan masa yang lama untuk menyembuhkan kesan luka. Jika luka anda memakan masa yang lama untuk sembuh, malah makin merebak. Anda dinasihatkan untuk berjumpa dengan doktor dan buat pemeriksaan lanjut.

Warna kulit berubah

Ketahui warna kulit anda. Sekiranya anda mengalami jaundis, hati anda mungkin terjejas. Sekiranya anda gatal, ada kemungkinan kanser ada didalam badan anda.. Sesetengah kanser menghasilkan bahan yang menyebabkan anda gatal. Sekiranya kulit anda menjadi merah atau kuning, pastikan anda berjumpa doktor dengan serta-merta!

Darah dalam air kencing

Jika anda mengesan darah dalam air kencing anda, anda mungkin mempunyai jangkitan atau kanser. Ini mungkin tanda-tanda sama ada kanser prostat atau kanser pundi kencing. Perubahan seperti kebocoran kencing atau ketidakupayaan untuk membuang air kecil adalah tanda amaran penting yang perlu diberi perhatian.

Mol hidung

Jika mol tahi lalat berubah bentuk atau saiz, Anda dinasihati untuk terus berjumpa doktor. Jenis-jenis luka ini boleh mendedahkan kanser di bawahnya. Kulit adalah organ terbesar badan dan ia juga boleh diserang oleh sel-sel kanser.

Lidah mempunyai tompok putih

Orang yang merokok atau mengunyah tembakau selalunya mempunyai leukoplakia. Jika leukoplakia dikesan lebih awal, kanser boleh dihentikan sebelum ia bermula. Jika anda melihat tompok putih pada pipi atau lidah anda, pergi ke hospital untuk pemeriksaan lanjut.

Puting susu berdarah

Jika payudara anda terasa sakit dan puting susu anda mengeluarkan darah. Ian adalah salah satu tanda anda menghidap kanser payudara. Jangan ambil mudah, segera buat pemeriksaan di hospital.

Kesukaran menelan

juga merupakan gejala yang harus anda kenali sebagai potensi untuk kanser. Tumor boleh menyekat tekak atau kerongkong. Sekiranya anda merasakan bahawa makanan sedang melekat pada kerongkong, teruskan segera. Ini tidak normal dan tubuh anda boleh memberitahu anda mengenai kanser esofagus atau perut.

Batuk terlalu lama

Ia adalah satu lagi tanda kanser paru-paru. Sekiranya anda batuk secara berterusan, badan mempunyai masalah. Ini boleh menyebabkan alergi, tetapi jika batuk terus dan batuk produktif, anda perlu diperiksa oleh doktor. Kesakitan ketika bernafas dan sakit dada juga merupakan gejala kanser paru-paru.

Refluks asid kronik

boleh menjadi tanda kanser esofagus. Jika anda dapat melaporkan refluks asid kepada doktor lebih awal, anda boleh mengetahu tahap kanser anda sebelum ia merebak. Lapisan esofagus rapuh dan pendedahan kepada asid perut menyebabkan esofagus Barret, keadaan pramatang. Jangan terlepas pandang refluks asid, Ia boleh menjadi serius!

Sesak nafas

Sesak nafas yang teruk adalah satu tanda bahawa anda sedang mengidap kanser paru-paru. Pada mulanya ianya seperti asthma, tetapi ianya berlanjutan sehingga berhari-hari. Jangan abaikan! Ada perlu membuat pemeriksaan lanjut!

Berpeluh dengan banyak

Berpeluh itu bagus untuk badan, jika langsung tidak mengeluarkan peluh pula menyebabkan badan anda lesu dan mudah gemuk. Tetapi jika terlalu kuat berpeluh, ada kemungkinan badan anda mengalami masalah. Ada sesetengah kanser menjadi lebih agrasif kerana mengeluarkan peluh yang banyak. Jadi sebaiknya jika badan anda terasa tidak normal seperti baisa, sebaiknya anda segera pergi ke hospital.

Sakit ketika melakukan hubungan intim

Kesakitan yang dirasakan ketika bersama suami, mungkin ia menandakan anda sedang mengalami kanser. Jika mahukan kepastian, anda harus segara berjumpa doktor dan membuat pemeriksaan lanjut.

Sakit belakang

kesakitan panggul, dan kembung boleh menjadi amaran kepada anda tentang kanser ovari. Jika anda mengalami simptom ini, anda mungkin ingin diperiksa dengan cepat. Kanser ovari sukar dirawat dan sukar didiagnosis tanpa menghiraukan gejala ini. Mengetahui gejala klasik ini boleh menyelamatkan nyawa anda.

Sesetengah kanser tidak akan memberi amaran, jika anda sudah tahu pun, kemungkinan sudah terlambat untuk merawatnya. Oleh itu anda dinasihatkan untuk mengamalkan pemakanan yang sihat untuk memastikan anda terhindar jauh dari kanser.

Rahsia Kawal Darah Tinggi, Laman Rumah Dato’ Dr. Hamid Arshat Sampai Penuh DITANAM ULAM Ini!

Rahsia Kawal Darah Tinggi, Laman Rumah Dato’ Dr. Hamid Arshat Sampai Penuh DITANAM ULAM Ini!


Muda-muda pun, ramai dah kena penyakit ni! Antara penyebab popularnya ialah merokok, obesiti, kolesterol tinggi, stres dan banyak makan makanan masin.

Penyakit darah tinggi, atau hipertensi adalah sejenis penyakit kronik yang boleh membawa kepada pelbagai komplikasi, contohnya strok dan kematian. Pesakit selalunya perlu bergantung pada ubat yang dibekalkan oleh doktor bagi mengekalkan tekanan yang normal.

Sebenarnya, penyakit ini boleh dielakkan jika anda mengamalkan gaya hidup sihat. Namun jika ia masih berlaku, rahsia yang dikongsi oleh Pakar Sakit Puan terkenal, Dato’ Dr. Hamid Arshat ini mungkin sesuai diamalkan. Bukan susah pun, jom buat sekarang!

Kawal Darah Tinggi

Beberapa panduan yang baik untuk mengawal tekanan darah. Bila umur meningkat 50 tahun ke atas, ramai yang mula menghidap penyakit darah tinggi.

Saya pun bila kepenatan dan stres, tekanan darah saya naik 150/90 MmHg. Kadang-kadang saya makan ubat untuk kawal. Alhamdulillah biasanya pressure akan turun 130/80 mmHg.

Tekanan darah meningkat sebab saluran-saluran darah menjadi sempit akibat timbunan lemak pada dinding (atherosclerosis). Ia sering dikaitkan dengan kolesterol tinggi dan ini berlaku perlahan-lahan dengan chronic inflammation.

Bila saluran darah sempit, jantung perlu mengepam darah dengan kuat dan tekanan darah meningkat untuk menyampaikan bekalan oksigen dan makanan kepada tisu dalam organ-organ terpenting.

Jadi risikonya dalam jangka panjang ialah serangan jantung, strok serta macam-macam lagi gejala kesihatan. 7 rahsia kawal darah tinggi saya:

(1) Kawal berat badan. Kegemukan merupakan salah satu penyebab darah tinggi. Kurangkan makanan bergula dan tinggi karbohidrat. Kurangkan makanan bergoreng, bersantan, kuih-kuih manis, coklat dan jauhi air bergas. Satu lagi nasihat saya, kurangkanlah makan daging merah seperti lembu dan kambing.

(2) Bersenam 30 minit setiap hari. Senaman dapat meningkatkan aliran darah kepada tisu dan organ, disamping menurunkan kolesterol dan gula dalam darah. Ia juga dapat merembes hormon endorfin daripada otak agar menjadikan kita lebih tenang dan ceria.

(3) Kawal stres. Minda yang tenang dan emosi ceria dapat mengawal tekanan darah. Banyak bersabar, tahan marah, jadi orang pemaaf. Cukup rehat dan tidur. Banyak berzikir, berselawat, bertafakur dan lakukan deep breathing exercises, umpamanya yoga.

(4) Ambil makanan yang mengandungi vitamin C, beta karotena, flavonoid dan antioksidan yang membantu mengawal tekanan darah dengan menyekat chronic inflammation serta membaik pulih sel-sel dan tisu-tisu.

(5) Amalkan memakan sayur-sayuran hijau seperti bayam, sawi serta ulam-ulaman. Antaranya ulam raja, sambung nyawa dan pudina. Jus ulam raja, selain bertindak mengawal kolesterol dan gula dalam darah, ia juga bersifat anti-kanser. Banyakkan makan buah mangga, tembikai, keledek merah, lobak dan berries.

(6) Minum jus lemon, air limau nipis, limau kasturi dan grapefruit khususnya selepas makan daging. Air limau ni boleh mencairkan lemak-lemak dan bertindak sebagai anti-inflammatory. Juga amalkan minum teh halia dan green tea, kedua-duanya mengandungi bahan antioksidan dan anti-inflammatory.

(7) Ambil minyak ikan, minyak kelapa dara dan minyak zaitun. Khasiat ikan salmon dan makerel ni terbukti sangat baik dan ia mengandungi Omega-3 serta DHA. Juga berfungsi sebagai anti-inflammatory.

Perkongsian foto laman rumah Dato’ Dr. Hamid Arshat ini. Penuh dengan ulam raja, gemuk-gemuk pokoknya!


Seperti yang beliau katakan, ulam raja ni baik untuk mengawal kolesterol dan gula dalam darah. Kita pun boleh amalkan cara semula jadi ni tau, caranya kisar pucuk ulam raja dan campurkan sedikit madu asli. Boleh juga campurkan epal hijau atau lobak merah bagi menambah khasiat jus. Minum seminggu sekali pun ok, cubalah! Norzalina Mohd Alias

Cara Semulajadi Yang Berkesan Untuk Menghilangkan Bau Busuk & Hapak Dalam Kereta. Memang Berkesan!…

Cara Semulajadi Yang Berkesan Untuk Menghilangkan Bau Busuk & Hapak Dalam Kereta. Memang Berkesan!…


“Anak tertumpah susulah, tertinggalkan makananlah, semalam pula termuntah atas kusyen kereta. Macam mana cara hilangkan bau kereta yang dah makin teruk ni? Nanti kalau sembur pewangi banyak-banyak, aku juga yang pening.”

Sesetengah orang mungkin tidak suka bau-bauan yang agak memeningkan daripada bahan kimia, lebih-lebih lagi apabila ada anak kecil atau bayi.

Berikut kami kongsikan beberapa cara hilangkan bau kereta dengan menggunakan bahan pewangi daripada sumber semulajadi.

5 CARA HILANGKAN BAU KERETA MENGGUNAKAN BAHAN SEMULAJADI

Selain menggunakan ‘air-freshener’ atau bahan pewangi yang dijual di pasaran, anda boleh menggunakan beberapa cara hilangkan bau kereta secara semulajadi. Selain menjimatkan, anda tidak perlu risau kesan bahan kimia. Berkesan!

1. ARANG

Sebelum anda mewangikan kereta, perkara pertama yang mungkin anda perlu pertimbangkan adalah meneutralkan bau busuk, hapak, atau kepam yang dah sedia ada dalam kereta.

Contohnya, kalau ada bau durian, bau bangkai, atau bau muntah – tentu kita perlu hilangkan bau ini terlebih dahulu, bukan? Kalau tiba-tiba disembur pewangi, boleh jadi lebih pening dengan kombinasinya.

Oleh itu, anda boleh mengambil beberapa ketul arang untuk menyahkan bau kurang enak tersebut. Cara pertama, letakkan arang dalam bekas ‘tupperware’ dan biarkan terbuka di lantai kereta. Cara kedua, bungkuskan arang dengan tisu atau beg kain dan letak berhampiran kawasan yang berbau.

Memang ada dijual yang siap macam dalam gambar di bawah ini. Tapi, kalau buat sendiri bukannya susah. Jimat dan berbaloi!

2. SODA PENAIK

Kalau tak ada arang, soda penaik atau ‘baking soda’ adalah satu lagi cara hilangkan bau kereta yang berkesan.

Anda boleh meletakkan satu bekas ‘tupperware’ yang berisi soda penaik ke dalam kereta seperti arang di atas. Satu lagi cara, kalau anda berhasrat nak cuci dan vakum kereta, taburkan dulu soda penaik ini ke atas lantai kereta atau bahagian yang berbau kuat. Biarkan 2-3 jam untuk ia menyerap bau. Kemudian, boleh vakum.

Selalu juga orang gunakan teknik ini untuk menghilangkan bau hancing pada tilam kerana ia efektif untuk menyerap bau.

3. SERBUK KOPI / TEH

Sebagai alternatif, anda boleh cuba cara hilangkan bau kereta dengan menggunakan serbuk kopi atau teh. Kedua-dua bahan ini berkesan menyerap aroma yang kurang sedap dalam kereta. Boleh rujuk cara di bawah ini. Senang saja. Nak guna uncang teh / kopi terus pun boleh.

Mungkin lebih ramai suka gunakan kopi kerana baunya pun harum, segar biji mata! Tapi seeloknya, kalau guna serbuk kopi, pilihlah jenis serbuk kopi yang selalu dibuat kopi ‘o’, bukan jenis ‘instant’ seperti Nescafe apa-apa yang 3-in-one ya. Serbuk kopi ‘instant’ senang larut kalau terkena air. Nanti habis berwarna perang dan rosak pula kain uncang yang digunakan ini.

4. DAUN PANDAN

Bila bau busuk dalam kereta dah hilang, bolehlah tambah keharuman menggunakan daun pandan. Seperti yang kita tahu, daun pandan mempunyai aroma yang wangi dan menyegarkan, sebab itulah ia digunakan sebagai bahan asas dalam bunga rampai.

Siapa yang ada daun pandan di belakang rumah, keratkan 2-3 helai dan ikatkan. Kemudian letakkan di bawah tempat duduk atau di mana-mana ruang dalam kereta.

Kalau nak lebih berkesan, hiriskan daun pandan kecil-kecil dan letakkan dalam beg kain yang berlubang-lubang. (Macam ‘goodie bag’ yang selalu dapat dari rumah kenduri kahwin). Kemudian, gantungkan dalam kereta. Memang harum semerbak!

Tapi, jangan lupa menggantikannya dalam tempoh 2-3 minggu. Bila dah kering dan layu, baunya pun akan hilang sekali.

5. LEMON / LIMAU KASTURI

Kalau ada sebarang tumpahan, basuhkan seperti biasa. Kemudian, perahkan lemon atau limau kasturi pada bahagian yang tak hilang baunya. Biarkan seketika sebelum membilas seperti biasa.

Jus lemon atau limau kasturi juga boleh dibuat ‘spray’ kereta semulajadi. Perahkan pati lemon tadi dengan sedikit air dan campurkan sedikit cuka kerana ia boleh melawan kulat dan bau hapak. Kemudian, ‘spray’ pada bahagian dalaman kereta.

Sumber: siraplimau.com

Sementara iti, inilah tips untuk halau tikus…

Tikus adalah makhluk perosak yang amat digeruni oleh manusia dan jika adanya tikus di dalam rumah akan menyebabkan penghuninya tidak selesa kerana tikus biasanya akan menganggu serta merosakkan barangan di dalam rumah.

Tikus dipercayai amat memberhaya kepada manusia dan bakteria yang ditinggalkan oleh makhluk perosak ini akan menyebabkan penyakit dan kematian.

Bermacam cara untuk mengusir tikus dari terus bermaharajalela di kediaman kita. Namun, tidak semua cara dan petua menjadi dan masalah ini akan berterusan sekiranya tiada tindakan dilakukan. Tahukah anda dengan hanya menggunakan uncang teh yang telah digunakan, anda boleh menghalau tikus dari terus berada di rumah anda?

Sekiranya anda sering minum minuman teh yang beruncang, jangan terus dibuang selepas digunakan kerana uncang berkenaan amat berguna untuk mengatasi masalah menghalau tikus.

Sebelum anda menggunakan uncang tersebut untuk mengusir tikus, anda harus memastikan dan mengenal pasti di manakah tempat persembunyian tikus itu. Seterusnya meletakkan beberapa uncang teh berkenaan di setiap tempat tikus itu bersembunyi.

Apakah fungsi uncang teh ini untuk mengusir tikus? Sebenarnya peppermint yang terkandung di dalam uncang teh itu boleh menyebabkan iritasi atau pun menyebabkan kegatalan di hidung tikus setelah menghidu, ini membuatkan deria bau tikus tidak selesa serta terganggu. Akibat ketidakselesaan inilah tikus berkenaan akan segera meninggalkan tempat di mana ia bersembunyi di kediaman anda.

Macam Tak Percaya! Uncang Teh Boleh Menghalau Tikus Dari Kediaman Anda Dengan Mudah Dan Selamat. Mohon Share Agar Ramai Tahu…!

Macam Tak Percaya! Uncang Teh Boleh Menghalau Tikus Dari Kediaman Anda Dengan Mudah Dan Selamat. Mohon Share Agar Ramai Tahu…!


Tikus adalah makhluk perosak yang amat digeruni oleh manusia dan jika adanya tikus di dalam rumah akan menyebabkan penghuninya tidak selesa kerana tikus biasanya akan menganggu serta merosakkan barangan di dalam rumah.

Tikus dipercayai amat memberhaya kepada manusia dan bakteria yang ditinggalkan oleh makhluk perosak ini akan menyebabkan penyakit dan kematian.

Bermacam cara untuk mengusir tikus dari terus bermaharajalela di kediaman kita. Namun, tidak semua cara dan petua menjadi dan masalah ini akan berterusan sekiranya tiada tindakan dilakukan. Tahukah anda dengan hanya menggunakan uncang teh yang telah digunakan, anda boleh menghalau tikus dari terus berada di rumah anda?

Sekiranya anda sering minum minuman teh yang beruncang, jangan terus dibuang selepas digunakan kerana uncang berkenaan amat berguna untuk mengatasi masalah menghalau tikus.

Sebelum anda menggunakan uncang tersebut untuk mengusir tikus, anda harus memastikan dan mengenal pasti di manakah tempat persembunyian tikus itu. Seterusnya meletakkan beberapa uncang teh berkenaan di setiap tempat tikus itu bersembunyi.

Apakah fungsi uncang teh ini untuk mengusir tikus? Sebenarnya peppermint yang terkandung di dalam uncang teh itu boleh menyebabkan iritasi atau pun menyebabkan kegatalan di hidung tikus setelah menghidu, ini membuatkan deria bau tikus tidak selesa serta terganggu. Akibat ketidakselesaan inilah tikus berkenaan akan segera meninggalkan tempat di mana ia bersembunyi di kediaman anda.

LEBIH ARTIKEL TRENDING…

Viral di media sosial gambar seorang wanita yang mendakwa, produk kecantikan yang digunakannya tidak dapat ditanggalkan setelah menggunakannya lebih dari dari lima jam.

Menurut caption gambar tersebut:

“Pakai mask tu dari malam. Bangun pagi nak buka, tak boleh. Melekat di muka sampai berdarah,” kata sumber. 

Bagaimanapun di media sosial, netizen mempersoalkan kesahihan gambar dan kejadian itu khususnya golongan wanita yang rata-rata mengatakan kejadian seperti itu tidak pernah berlaku.

“Aku pun pakai mask macam ni dan banyak kali tertidur sampai terlupa nak buka. Esok pagi baru buka, tak ada pula jadi macam ni. Dia letak apa? Scary juga tengok, sampai macam tu sekali. Ke dia guna gambar gajah sebab tu jadi begini? Pelik,” kata Naerah.

“Kalau kejadian ini benar, saya tak rasa dia boleh grab shawl, duduk depan pintu cari lighting dan kemudian pose. Confirmlah dia dah meroyan menggigil lari pergi ke hospital. Fake news saja ni, saja nak mencari publisiti murahan,” kata Cekodok Kepeng.

Meskipun ramai yang mengatakan kejadian itu tidak benar, ada segelintir netizen pula yang percaya, berdasarkan mata wanita berkenaan.

“Tapi kalau fake, tak akan mata dia merah juga? Nak kata edit, tak tahulah sebab tak pernah lagi try edit mata bagi merah. Apa pun doakan yang baik-baik,” kata Nur Fazlin.

Sumber: The Reporter